‘Ik ben niet meer bang om door een stoel te zakken’

Vier patiënten van het Catharina Obesitascentrum zijn in 2013 een jaar lang thuis en in het ziekenhuis gevolgd door een cameraploeg van Omroep Brabant voor de tv-serie Dik Tevreden. De serie liet op een indrukwekkende manier de strijd tegen de kilo’s zien. Hoe is het nu, vijf jaar later, met Janneke van Tilburg (58) uit Helmond, die in de zomer van 2013 haar maagverkleining kreeg. In totaal viel ze ruim 60 kilo af.

“Het gaat nog steeds goed. Ik ben wel een paar kilo aangekomen, maar ik blijf goed op gewicht. Ik pluk nog elke dag de vruchten van mijn maagverkleining. Mijn leven is écht dag en nacht veranderd. Ik ben veel gelukkiger. Ik heb meer zelfvertrouwen. Ik ga weer graag naar buiten. Als ik nu op een terrasje zit, ben ik niet meer bang dat ik door de stoel zak. En mensen kijken me niet meer na en fluisteren niet meer achter mijn rug. Ik ben nu één van de velen en krijg geen opmerkingen meer als ik een keer een ijsje bestel”, zegt Janneke, “ogenschijnlijk iets heel kleins, maar het ‘geklets’ heeft een hele grote impact. Dat hebben mensen niet door.”

Klachten verdwenen

Janneke woog vijf jaar geleden nog ruim 130 kilo toen bij haar de knop om ging. “Ik was diabetespatiënt en had een lichte beroerte gehad. Ik merkte dat lichamelijk alles lastiger werd. Even naar boven lopen, dat deed zeer aan mijn knieën. Conditie? Ik wist niet wat dat was! Al die klachten zijn verdwenen. Ik sport zelfs elke week, hoewel dit nog steeds niet mijn hobby is, maar ik ga wel. Natuurlijk moet ik blijven letten op mijn eten, daarin heb ik levenslang. Maar ik weet nu veel beter wat ik moet eten en wat niet. En ik neem echt wel eens wat extra’s, zoals een toastje of een stukje chocolade. Vroeger at ik meteen een hele reep op. Dat gebeurt nu ook nog wel eens, maar dan betaal ik de tol, ik krijg er last van. Na mijn maagverkleining kan ik gewoonweg niet alles meer eten. Dat is logisch natuurlijk, want ze hebben driekwart van mijn maag weggehaald”, lacht ze.

Stok achter de deur

Binnenkort is ze klaar in het Catharina Obesitascentrum. Janneke: “Dan zit het natraject van vijf jaar er op. Toch ga ik vragen of ik een keer per jaar terug mag komen op controle. Dat geeft mij toch een beetje het gevoel van ‘een stok achter de deur’.” Bang voor een terugval is ze niet. “Ik heb vijf jaar geleden gekozen voor een operatie en dan moet je er ook voor gaan. Het is niet niks. Ik ben ontzettend dankbaar voor deze kans, het klinkt cliché maar mijn tweede leven bevalt me goed, dat geef ik niet op.”

Catharina Obesitascentrum

In het Catharina Obesitascentrum helpt het obesitasteam ruim duizend patiënten per jaar om van het overgewicht af te komen. De obesitas kliniek behoort daarmee tot één van de grootste van Nederland. In het Catharina Ziekenhuis worden al bijna 30 jaar patiënten met overgewicht geholpen. Er wordt een compleet zorgtraject van vijf jaar geboden bestaande uit een screening, een eventueel voortraject, de operatie en het natraject. De bariatrische zorg gaat in het Catharina Ziekenhuis dus verder dan alleen de operatie.

De serie Dik Tevreden van Omroep Brabant is hier terug te kijken.