‘Ik loop voor mezelf en voor alle vrouwen na mij!’

Jeanne van den Reek (53) uit Helmond ging nog geen jaar geleden naar de huisarts omdat ze last had van een gezwel op haar clitoris. “In eerste instantie kreeg ik een zalfje mee voor een schimmelinfectie, maar ik had geen symptomen van een schimmelinfectie”, vertelt Jeanne. Haar gevoel bleek goed, het bleek schaamlipkanker (vulvakanker) te zijn. Nu is ze kankervrij, maar de operaties hebben letterlijk en figuurlijk diepe wonden geslagen in het leven van de Helmondse. Om schaamlipkanker meer onder de aandacht te brengen en geld in te zamelen voor onderzoek naar deze zeldzame vorm van kanker, heeft ze in twaalf dagen het Canarische eiland Fuerteventura over gelopen.

Jeanne van den Reek, foto gemaakt door Wim Brinkman voor Stichting Olijf.

Schaamlipkanker is een zeldzame vorm van kanker, waar in Nederland jaarlijks 400 vrouwen last van hebben. “We kennen allemaal baarmoederhalskanker of eierstokkanker, maar we weten niet dat er jaarlijks ook 100 vrouwen sterven aan schaamlipkanker. En het aantal stijgt en het zijn niet alleen meer vrouwen van boven de zeventig, steeds vaker treft het jongere vrouwen. Deze vorm van kanker is niet alleen onbekend; ook de ingrijpende gevolgen worden onderschat. Ik ben altijd heel open geweest over wat mij is overkomen. Toch is het nog altijd een taboe. Vrouwen spreken er niet over. Maar als niemand erover praat, dan blijft het een taboe. Ik ben twee keer geopereerd. Ze hebben mijn lymfeklieren, clitoris en schaamlippen verwijderd en mijn urinebuis verlegd. Alles is weg! Ik had geen keuze. Het was kiezen tussen leven en dood. Nu ben ik, gelukkig, kankervrij, maar wel geestelijk en lichamelijk ‘verminkt’. Dat moet ik een plek geven in mijn leven.”

Zenuwen doorgesneden

De zenuwen in haar schaamstreek zijn tijdens de operatie doorgesneden. “Het hele gebied is dood, het gevoel is weg. Seksualiteit hoort bij de natuur van de mens, dat stukje is weg. Hier moet ik mee leren omgaan, het een plekje geven. Dat kost tijd.” Daarbij helpt haar instelling. Haar positieve mentaliteit en haar credo ‘het moet en het zal’, heeft er voor gezorgd dat ze stukje bij beetje alle negatieve energie langzaamaan kan omzetten naar iets positiefs. “Ik heb na mijn operaties twaalf weken lang een revalidatieprogramma gevolgd. Ook ben ik weer begonnen met hardlopen. Voor de kanker sportte ik heel veel. Ik heb de marathon van New York gelopen en lette altijd op mijn voeding omdat ik suikerziekte heb. Ik had niet gedacht nog te kunnen sporten, nu loop ik alweer tien kilometer“, benadrukt ze.

Wandeltocht

Haar wandeltocht op het Canarische eiland Fuerteventura loopt ze om aandacht te vragen voor de ziekte en geld in te zamelen voor onderzoek. “Ik loop de tocht alleen, dus ik zie het ook als een stukje ‘healing’. Een tocht om te verwerken. Ik loop de toch voor mezelf en voor alle vrouwen na mij. Het is een afsluiting van mijn revalidatietraject”, aldus Jeanne. Voor alle thuisblijvers maakt ze dagelijks een reisverslag. Maar ze hoopt vooral dat veel mensen haar steunen en geld doneren voor onderzoek naar schaamlipkanker. Dat kan via https://www.doneeractie.nl/160-km-wandelen-voor-onderzoek-vulvakanker/-30374. De opbrengst gaat naar het Catharina Onderzoeksfonds en overhandigt ze persoonlijk aan haar gynaecoloog oncoloog dr. Jurgen Piek van het Catharina Ziekenhuis. “Onderzoek naar deze zeldzame vorm van kanker is zo belangrijk. Piek zet het gedoneerde geld om in nieuwe kennis; daar kunnen vrouwen na mij alleen maar voordeel bij hebben.”