‘Ik wil iets bijdragen aan onderzoek naar kanker’

Iets doen, niet machteloos toekijken. Dat wilde Mariska Bruin (19) uit Vriezeveen toen bij haar moeder de diagnose borstkanker werd gesteld. Daarom zamelt ze sindsdien met bijzondere fietstochten geld in voor kankeronderzoek. Voor het Catharina Onderzoeksfonds haalde ze bijna duizend euro op.

In 2011 kreeg de moeder (48) van Mariska de diagnose borstkanker. Terwijl haar moeder wordt behandeld, doet Mariska een belofte: ‘Als ma een uitzaaiing krijgt dan ga ik op de fiets naar Rotterdam om geld op te halen voor kankeronderzoek’. “Mijn moeder en ik kwamen vaak in Rotterdam, we vonden dat allebei een heel mooie stad”, vertelt Mariska. “Voor mij werd dat een soort tweede thuis.”

Speciale helikopter

Met Rotterdam bedoelt Mariska niet alleen de stad, maar vooral ook Rotterdam The Hague Airport. Het is de thuisbasis van de Lifeliner 2, een traumahelikopter die wordt ingezet bij ernstige medische situaties waarbij directe hulp noodzakelijk is. “Een tijd geleden had ik in een boek al eens gelezen over deze speciale helikopter”, vertelt Mariska. “Toen we tijdens een vakantie in de buurt waren van het vliegveld, zijn we voor het eerst gaan kijken. Sindsdien gingen mijn moeder en ik er heel vaak naar toe. Langs de kant van de weg kun je goed door het hek heen kijken. Nergens in Nederland kun je zo dichtbij komen.”

Fietsen naar Lifeliner

Toen in 2015 werd geconstateerd dat de kanker bij haar moeder was uitgezaaid naar de lever, moest Mariska het van zichzelf dan ook echt gaan doen. Ondertussen ging het steeds slechter met haar moeder. “Op 21 mei was de trouwdag van mijn vader en moeder. Op die dag was ze als laatste wakker.” Twee dagen later is ze overleden. In de zomer die volgde, vertrok Mariska met twee vriendinnen op de fiets vanuit Almelo naar de Lifeliner 2 in Rotterdam. Met de fietstocht haalde ze een mooi bedrag binnen voor KWF Kankerbestrijding. Het jaar erna besluit Mariska om nog een keer te fietsen en geld in te zamelen. Dit keer naar de Lifeliner 1 in Amsterdam.

Medicijn tegen kanker

Dat de derde fietstocht afgelopen zomer zou leiden naar de Lifeliner 3 lag voor de hand. Met de fietstocht naar Vliegbasis Volkel zamelde Mariska bijna duizend euro in voor het Catharina Onderzoeksfonds. “Ik wil iets bijdragen aan onderzoek naar kanker. Misschien dat er mede dankzij deze donaties nog een medicijn wordt gevonden waarmee kanker kan worden genezen. Het Catharina Onderzoeksfonds kan het verschil maken.”

Doel 2018

Inzamelen voor goede doelen is een belangrijk deel van haar leven geworden. “Ik volg een opleiding in de reclame en vormgeving. Maar als ik moet kiezen tussen iets voor school doen of het inzamelen van geld, kies ik altijd voor dat laatste. Op school bel ik bijvoorbeeld ook regelmatig bedrijven op om mee samen te werken.” Geld inzamelen voor onderzoek naar kanker, zal Mariska dan ook in de toekomst volop blijven doen. En het doel van de fietstocht 2018? Dat is geen verrassing: de Lifeliner 4 in Groningen.

Catharina Onderzoeksfonds

Stel, je bent in ons ziekenhuis geopereerd, je draagt het Catharina Ziekenhuis een warm hart toe of je wilt een steentje bijdragen aan het ontwikkelen van de nieuwste behandeltechnieken. Dan kun je sinds kort geld doneren aan het Catharina Onderzoeksfonds. Het fonds steunt medische onderzoeken die het verschil maken voor onze patiënten, nu en in de toekomst. Dit kan onderzoek zijn op een van de speerpunten die door de Stichting Catharina Onderzoeksfonds is gedefinieerd (hart- en vaatziekten, oncologie, nierziekten en obesitas), maar verzoeken op andere medische terreinen kunnen ook gehonoreerd worden. En om het verschil te maken met een donatie hoef je echt geen miljonair te zijn! Want door samen een vuist te maken, maken we het verschil. Meer informatie www.catharinaonderzoeksfonds.nl.