Internist-oncoloog Birgit Vriens: ‘Nazorg borstkankerpatiënt begint al bij de diagnose’

Willen artsen maatwerk bieden aan vrouwen met borstkanker, dan moeten ze al op het moment van de diagnose stilstaan bij de nazorg. Dat stelt internist-oncoloog dr. Birgit Vriens uit het Catharina Ziekenhuis. “Wat wil deze vrouw wanneer ze over een jaar klaar is met haar borstkankerbehandeling?”

Prima diagnosticeren? Op een hoog niveau behandelen? Dat zijn zaken waarvan de zorgverleners binnen het borstkankercentrum van het Catharina Ziekenhuis in alle bescheidenheid durven te zeggen dat ze erin voorzien. Maar een patiënt mag méér verwachten, zo luidt de ambitie. Een patiënt heeft recht op dát scenario waar ze het prettigst bij voelt en dat het best bij haar leven past. Internist-oncoloog dr. Birgit Vriens: “Dit betekent onder meer dat je meteen na de diagnose al bezig bent met de vraag: wat wil deze vrouw wanneer ze over een jaar klaar is met haar borstkankerbehandeling?”

Lees het hele interview met internist-oncoloog dr. Birgit Vriens op doq.nl.