Internist-oncoloog Catharina Ziekenhuis promoveert in Nijmegen

Bij de groei en verspreiding van kankercellen speelt de vorming van nieuwe bloedvaatjes (angiogenese) een belangrijke rol. Deze bloedvatnieuwvorming kan worden geremd met medicijnen. Helaas treden er bij de behandeling van kankerpatiënten met deze medicijnen bijwerkingen op. Die bijwerkingen kunnen de kwaliteit van leven verminderen, maar leiden soms ook tot het onderbreken of zelfs staken van de behandeling. Internist-oncoloog dr. Annemarie Thijs van het Catharina Ziekenhuis promoveert vandaag in Nijmegen op dit onderwerp.

Annemarie Thijs deed onderzoek naar de mechanismen van die bijwerkingen en keek daarbij vooral naar hoge bloeddruk, hartfalen en effecten op de stofwisseling. Hiervoor deed ze onderzoek met proefdieren, menselijk hartspierweefsel, gezonde vrijwilligers en patiënten met uitgezaaide nierkanker. Zo stelde ze vast dat VEGF, de belangrijkste groeifactor voor de aanmaak van nieuwe bloedvaten bij kankercellen, ook bij normale gezonde mensen een rol speelt in de bloedvaten.

Bijwerkingen

Het onderzoek geeft inzicht in de onderliggende mechanismen die deze bijwerkingen bij deze medicijnen veroorzaken. Daarnaast geeft het ook informatie over hoe de signaalwegen, die worden geblokkeerd door deze medicijnen, een rol spelen in de normale werking van het lichaam.

Opleiding

Annemarie Thijs studeerde geneeskunde aan de universiteit Maastricht. In 2005 begon zij aan de opleiding tot internist. Vanaf 2009 combineerde ze de opleiding tot internist-oncoloog en klinisch farmacoloog met promotieonderzoek op de afdelingen Farmacologie -Toxicologie en Medische Oncologie van het Radboudumc, binnen het Radboud Institute for Molecular Life Sciences. Sinds oktober 2015 werkt ze als internist in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven.