‘Je blijft altijd kankerpatiënt, maar ik laat er mijn leven niet door bepalen.’

Math Coenen uit Baarlo is één van de mensen die dankzij de HIPEC-methode nog in leven is, nadat bij hem buikvlieskanker werd geconstateerd. Tot voor enkele jaren geleden was de overlevingstijd voor mensen met deze vorm van kanker maximaal een half jaar.

Coenen zal vrijdag 4 december 2009 nooit vergeten. Die dag onderging hij in het Catharina Ziekenhuis een HIPEC-operatie, waarbij de chirurg zijn buikholte spoelde met verwarmde chemovloeistof om zo de uitzaaiingen te lijf te gaan. Een operatie die ging over leven en dood, wist de Limburger vantevoren. Het werd leven, al blijft hij realistisch. “Je blijft altijd kankerpatient. Maar ik laat mijn leven er niet door bepalen”, zegt Coenen in een interview met het Eindhovens Dagblad.

Je blijft altijd kankerpatient. Maar ik laat mijn leven er niet door bepalen”

Math Coenen uit Baarlo onderging in 2009 een HIPEC-operatie in het Catharina Ziekenhuis. Lees het verhaal

Door een HIPEC-behandeling te ondergaan is de overlevingskans na vijf jaar nu 25-30 procent. De gemiddelde overlevingsduur is gestegen van 6 naar 36 maanden.In het Catharina Kanker Instituut worden jaarlijks 80 patiënten met uitgezaaide darmkanker geopereerd. Daarmee is het Catharina Ziekenhuis het grootste HIPEC-centrum van Nederland.