Judith Wilmer; Brabantse vraagbaak voor ouderen tijdens de coronacrisis

Klinisch geriater Judith Wilmer werkt sinds de corona-uitbraak mee aan de live uitzendingen van het Eindhovens Dagblad en KBO Brabant. In een speciale studio op Strijp-S beantwoordt Judith op 1,5 meter afstand van presentator Jelle Krekels en een groep wisselende deskundigen week-na-week honderden kijkersvragen van met name senioren. In de eerste uitzending begin april sloot ook longarts Pascal Wielders aan. Toen gingen veel vragen nog over de algemene hygiëneregels en de voor- en nadelen van een ziekenhuisopname.

Door de eerlijke en directe manier van communiceren met ouderen van onze artsen, hebben de uitzendingen bijgedragen aan een goede informatievoorziening voor de kwetsbare groep ouderen in deze corona-tijd. Zij stelden vragen variërend van of het veilig is op kleinkinderen te passen, wat je moet doen als je toch iemand hebt aangeraakt tot wat de overlevingskansen op de IC zijn.

Wilmer riep wekelijks op om met spoedeisende klachten het ziekenhuis niet uit angst te mijden. Af en toe kwam er ook een luchtiger advies voorbij. Zo vertelde ze ook dat het niet slim is om bestek nog eens extra met alcohol te ontsmetten. “Dat is niet bedoeld om in je mond te komen. Ontsmetten met chloor is ook geen goed idee, al denken sommige anderen landen daar anders over”, refereerde ze naar Trumps advies om schoonmaakmiddel te injecteren in de strijd tegen het COVID19-virus.

De uitzendingen werden live uitgezonden via de website van het ED en hun app en zijn daar ook terug te kijken. Voor woensdag 20 mei staat een nieuwe live uitzending gepland.

Uitzending 3 april: Te gast waren Judith Wilmer en longarts Pascal Wielders

Uitzending 9 april: Te gast waren Judith Wilmer en huisarts Ellen Huijbers

Uitzending 17 april: Te gast waren Judith Wilmer en burgemeester Kees van Rooij van de Meierijstad

Uitzending 24 april: Te gast waren dietist Ellen Steinmeijer uit Breda en fysiotherapeut Harold Bouwens uit Raamsdonksveer