Longarts over Long Covid: ‘Ook voor ons is het zoeken geweest’

Long Covid; steeds meer patiënten krijgen er mee te maken. Maar wat Long Covid is, wie het krijgt, hoe het komt en bovenal; hoe je ervan afkomt, dat is dus nog in wetenschappelijke nevelen gehuld maar er is wat voortschrijdend inzicht.

Longarts Arnoud Aldenkamp is nauw betrokken bij de poli Long Covid in het Catharina Ziekenhuis. „Ook voor ons is het zoeken geweest; is er een nieuwe ziekte ontstaan of lijkt het op ziektes die we kennen, met infecties en vermoeidheid? Dat is nog steeds deels een open vraag. Het is raadselachtig; bij wat we kunnen meten, kunnen we vaak niks vinden. Is het de nasleep van een enorm geactiveerd afweersysteem? We zagen het eerder bij SARS, maar ook bij Lyme, Q-koorts en zelfs Pfeiffer.”

Longarts Arnoud Aldenkamp in gesprek met een patiënt.

Aldenkamp zag (Long) Covid zich vergelijkbaar  ontwikkelen: „Ik denk dat het een infectie van het hele lichaam is maar die begint bij de longen; die zijn het meest aangedaan, daarvoor worden mensen opgenomen en liggen ze zo lang op de IC. Het lastige én vreemde is dat de benauwdheid pas heel laat komt, zelfs bij mensen die al vijf liter zuurstof krijgen en longen vol vocht en ontstekingen hebben. Bij ‘gewone’ longontstekingen is benauwdheid juist een symptoom om op te varen.”

Aldenkamp werd voor Frits Magazine geïnterviewd door ervaringsdeskundige Marie-José Dekkers. Zij maakte een reportage over haar dagelijkse omgang met (Long) Covid en haar zoektocht naar informatie, succesvolle behandelingen en wetenschappelijke inzichten.

Lees hier het hele artikel in Frits Magazine