Veelgestelde vragen coronavirus
Laatste update: 06-01-2022
Alles weten over het coronavirus in het Catharina Ziekenhuis? Op deze pagina staan de veel gestelde vragen voor patiënten en bezoekers.
Informatie over uw afspraak, opname of operatie
-
Ik heb binnenkort een afspraak, hoe ziet mijn bezoek aan het ziekenhuis eruit?
Vóór uw afspraak:
- Komt u alstublieft alleen. Hoe minder mensen in het ziekenhuis, hoe beter.
- Als alleen komen niet mogelijk is, dan is 1 begeleider per patiënt toegestaan.
- Heeft u klachten die kunnen wijzen op het coronavirus of bent u in thuisquarantaine? Neem contact op met de polikliniek waar u een afspraak heeft. Dan kijken wij samen of uw afspraak door kan gaan of verzet kan worden.
- Kan de afspraak niet verzet worden? Pak dan als u het ziekenhuis binnenkomt een medisch mondkapje. Draag deze gedurende uw gehele bezoek aan het ziekenhuis.
In het ziekenhuis:
- Kom niet te vroeg voor uw afspraak.
- Meld u aan de balie.
- U krijgt van ons een mondkapje.
- Draag dit mondkapje gedurende uw gehele bezoek aan het ziekenhuis
- Houd 1,5 meter afstand van elkaar.
- Desinfecteer regelmatig uw handen.
- Volg de looproutes
- Meld u aan de balie van de polikliniek waar u een afspraak heeft.
- Verlaat na uw afspraak het ziekenhuis weer zo snel mogelijk
Algemene maatregelen gelden ook in het ziekenhuis
- Het coronavirus kan zich bij hoesten en niezen verspreiden via de lucht. Hoest daarom in uw elleboog of een papieren zakdoek.
- Komt u andere mensen tegen? Geef elkaar de ruimte. Elkaar vluchtig passeren is geen probleem.
- Handen die besmet zijn, kunnen het virus doorgeven. Was daarom regelmatig uw handen.
Na uw bezoek:
- Als u klaar bent, verlaat u zo snel mogelijk het ziekenhuis via de aangegeven route naar de uitgang.
Algemene maatregelen tegen het coronavirus
- Het coronavirus kan zich bij hoesten en niezen verspreiden via de lucht. Hoest daarom in uw elleboog of een papieren zakdoek.
- Komt u andere mensen tegen? Geef elkaar de ruimte.
- Handen die besmet zijn, kunnen het virus doorgeven. Was daarom regelmatig uw handen.
-
Ik heb binnenkort een afspraak/operatie, gaat de afspraak door?
U wordt telefonisch geïnformeerd als uw afspraak of operatie niet doorgaat. Als u niet bent gebeld, dan gaat uw afspraak of operatie gewoon door en kunt u naar ons ziekenhuis komen waar het veilig is.
Wij verzoeken u om ons niet zelf te bellen over uw afspraak. Zo blijven we telefonisch bereikbaar voor patiënten van wie de afspraak wel is uitgesteld. Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft en doen ons uiterste best om deze allemaal te beantwoorden.
-
Ik zit in thuisquarantaine of wacht op de uitslag van een coronatest en ik heb een afspraak. Wat moet ik doen?
Als u in thuisquarantaine zit en/of wacht op de uitslag van een coronatest, vragen we u om contact op te nemen met de polikliniek waar u een afspraak heeft. Het maakt niet uit of u wél of géén klachten heeft, we vragen u toch dat te melden. Dan bekijken we samen of de afspraak verzet moet worden. Kijk op www.catharinaziekenhuis.nl/contact voor de telefoonnummers van de poliklinieken.
Kan de afspraak niet verzet worden? Pak dan als u het ziekenhuis binnenkomt een medisch mondkapje. Draag dit mondkapje gedurende uw gehele bezoek aan het ziekenhuis.
-
Mijn afspraak is omgezet naar een videoconsult, hoe werkt dat?
Een videoconsult gaat via ons patiëntenportaal MijnCatharina. Op deze pagina vindt u de handleiding waarin stap voor stap het videoconsult wordt uitgelegd.
Informatie over uw bezoek aan het ziekenhuis
-
Ik heb (luchtweg)klachten, mag ik naar het ziekenhuis komen?
Heeft u klachten die wijzen op corona (hoesten, neusverkouden, keelpijn, koorts, kortademigheid, verlies van reuk en/of smaak) en heeft u een afspraak in het ziekenhuis? Neem dan contact op met de afdeling of polikliniek waar u de afspraak heeft. Wij kijken samen met u of uw afspraak verzet moet worden of mogelijk omgezet kan worden naar een videoconsult of telefonische afspraak.
Als ondanks uw klachten een afspraak voor u nodig is, pak dan een medisch mondkapje type II-R als u het ziekenhuis binnenkomt en desinfecteer uw handen met handalcohol. Dit mondkapje houdt u op gedurende het bezoek aan het ziekenhuis.
Als u klachten heeft en geen afspraak maar bijvoorbeeld op bezoek wilt komen, kom dan niet naar het ziekenhuis. Zo beschermen we elkaar tegen het virus.
-
Is het bezoekersrestaurant en/of de Espressobar open?
Vanaf maandag 31 januari is het bezoekersrestaurant weer open.
De openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 19.00 uur. Op zaterdag en zondag blijft het bezoekersrestaurant voorlopig gesloten.De Espressobar is open voor afhaal: maandag tot en met zaterdag van 06.30 uur tot 20.30 uur, zondag van 08.30 uur tot 20.30 uur.
Mondkapjesbeleid
-
Wanneer moet ik het mondkapje dragen?
Tot aan de ontvangstbalie in de centrale hal mag u uw eigen mondkapje dragen. U krijgt aan de balie van ons een medisch mondkapje, een zogenaamd type II-R mondkapje. U draagt dit mondkapje tijdens uw gehele verblijf in het ziekenhuis.
-
Mag ik mijn eigen mondkapje dragen in het ziekenhuis?
Tot aan de ontvangstbalie in de centrale hal mag u uw eigen mondkapje dragen. U krijgt aan de balie van ons een medisch mondkapje, een zogenaamd type II-R mondkapje.
U draagt dit mondkapje tijdens uw gehele verblijf in het ziekenhuis.
Ook als u een FFP-2 masker draagt, vragen wij u om deze om te wisselen voor een type II-R mondkapje. De reden dat wij mondkapjes omwisselen voor onze type II-R mondkapjes is dat wij deze mondkapjes getest hebben. Wij zien namelijk dat mondkapjes die verkocht worden als FFP-2 masker niet altijd de veiligheid bieden die ze eigenlijk moeten bieden. Daarom nemen wij het zekere voor het onzekere en geven wij patiënten, bezoekers en medewerkers maskers waarvan wij zeker weten dat deze voldoen aan onze kwaliteitseisen.
-
Mag ik een spatscherm (face shield) op in plaats van een mondkapje?
Nee. Volgens de richtlijnen van het RIVM is een spatscherm géén vervanging van een mondkapje.
-
Ik kan geen mondkapje dragen. Wat moet ik doen?
In ons ziekenhuis is het verplicht om een mondkapje te dragen in publieke ruimtes. Mocht u vanwege een beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen, kan er mogelijk een uitzondering gemaakt worden. Op de website van Rijksoverheid kunt u lezen wie er uitgezonderd zijn van de mondkapjesplicht. Dit kan worden aangetoond met een ‘eigen verklaring uitzondering mondkapjesplicht’. Deze verklaring vindt u ook op de website van de Rijksoverheid. Misbruik van deze verklaring is strafbaar.
Informatie voor bezoekers en/of begeleiders
-
Ik heb (luchtweg)klachten, mag ik naar het ziekenhuis komen?
Heeft u klachten die wijzen op corona (hoesten, neusverkouden, keelpijn, koorts, kortademigheid, verlies van reuk en/of smaak) en heeft u een afspraak in het ziekenhuis? Neem dan contact op met de afdeling of polikliniek waar u de afspraak heeft. Wij kijken samen met u of uw afspraak verzet moet worden of mogelijk omgezet kan worden naar een videoconsult of telefonische afspraak.
Als ondanks uw klachten een afspraak voor u nodig is, pak dan een medisch mondkapje type II-R als u het ziekenhuis binnenkomt en desinfecteer uw handen met handalcohol. Dit mondkapje houdt u op gedurende het bezoek aan het ziekenhuis.
Als u klachten heeft en geen afspraak maar bijvoorbeeld op bezoek wilt komen, kom dan niet naar het ziekenhuis. Zo beschermen we elkaar tegen het virus.
-
Mag ik op bezoek komen bij een patiënt?

Onze bezoekregeling is in verband met corona aangepast. Heeft u klachten die wijzen op corona of zit u in thuisquarantaine, kom dan niet naar het ziekenhuis.
- Meld u aan de balie in de centrale hal.
- U krijgt van ons een mondkapje.
- Draag dit mondkapje gedurende uw hele bezoek in het ziekenhuis. Ook als u bij uw naaste op de kamer bent.
Het is toegestaan om per patiënt twee bezoekers per dag te ontvangen tussen 18.00 en 20.00 uur. Deze bezoekers mogen niet tegelijk op bezoek komen. Wij vragen het bezoek buiten het ziekenhuis te wisselen.
Alle andere bezoekuren vervallen. Dit geldt ook voor patiënten met corona. Er zijn een paar uitzonderingen:
- Kinderafdeling: ieder kind mag zijn/haar twee ouders ontvangen en twee andere bezoekers. Hierbij geldt het maximum van twee personen tegelijk op de kamer. We vragen ouders en bezoekers buiten de kamer te wisselen. De bezoektijden: 17.00 tot 19.00 uur.
- Verloskunde: moeder en kind mogen de partner ontvangen en twee andere bezoekers. Hierbij geldt het maximum van twee personen tegelijk op de kamer. We vragen partner en bezoekers buiten de kamer te wisselen.
- Terminale patiënten: tijdens het waken bij een patiënt mogen per dag (24 uur) maximaal drie bezoekers aanwezig zijn, waarbij we vragen zo min mogelijk de kamer in en uit te lopen en buiten de kamer te wisselen.
Let op: kinderen tot 13 jaar tellen we niet mee in het aantal toegestane bezoekers.
Op de twee- en vierpersoonskamers is met een sticker aangegeven waar u kunt gaan zitten.
-
Is het bezoekersrestaurant en/of de Espressobar open?
Vanaf maandag 31 januari is het bezoekersrestaurant weer open.
De openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 19.00 uur. Op zaterdag en zondag blijft het bezoekersrestaurant voorlopig gesloten.De Espressobar is open voor afhaal: maandag tot en met zaterdag van 06.30 uur tot 20.30 uur, zondag van 08.30 uur tot 20.30 uur.
-
Wie mag ik meenemen naar mijn afspraak in het ziekenhuis?
Wij vragen u om alleen naar het ziekenhuis te komen. Hoe minder mensen er in het ziekenhuis zijn, hoe beter. Dit geldt ook voor afspraken in het Catharina Kanker Instituut (ook geen taxichauffeurs). Zo voorkomen we samen verspreiding van het virus. Wij maken een uitzondering als een begeleider voor u noodzakelijk is. Bij een lichamelijke of geestelijke beperking mag u één begeleider meenemen. Kinderen tot 18 jaar mogen altijd een begeleider meenemen.
Informatie voor specifieke patiëntengroepen
-
Het lukt mij niet om een herstel- of vaccinatiebewijs toe te voegen in de Corona Check App, wat moet ik doen?
In de Corona Check App worden de gegevens gebruikt die bij het RIVM bekend zijn. Bent u positief getest in het ziekenhuis? Ook dan is uw positieve testuitslag bij het RIVM bekend. Deze gegevens kunt u zelf uploaden in de app. Dit geldt voor zowel uw herstel- als vaccinatiebewijs. Dit doet u door in de app rechtsboven op het plusje te klikken. Kies voor vaccinatie- of herstelbewijs en log in met uw DigiD. De gegevens worden opgehaald en toegevoegd aan de app. Let op: een herstelbewijs is een half jaar geldig.
Goed om te weten: de Nederlandse toegangsregels zijn begin 2022 veranderd, u heeft nergens meer een coronabewijs nodig om binnen te komen. U kunt nog steeds een bewijs van vaccinatie of herstel toevoegen in de Corona Check App, maar deze bewijzen kunt u alleen gebruiken in het buitenland. U zal dus in de Corona Check App zien dat u met deze bewijzen geen Nederlandse QR-code kunt openen. Klikt u op ‘Internationaal’, dan heeft u nog wel een QR-code. Sommige landen vragen hier namelijk nog wel om in bijvoorbeeld de horeca.
-
Ik ben zwanger, mag ik mijn naaste meenemen naar de afspraken en/of bevalling?
Afspraken:
Het is toegestaan om één persoon mee te nemen naar de afspraken.Bevalling:
Er zijn voorzorgsmaatregelen genomen om de kans op verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te beperken:- Partner mag de hele dag aanwezig zijn;
- Bij de bevalling mogen maximaal twee personen aanwezig zijn;
- Zusjes en broertjes tot en met 12 jaar mogen één uur op bezoek komen in overleg met de verpleging;
- Bezoektijden zijn van 10:00 tot 12:00 uur en van 15:00 tot 20:00 uur (als de partner aanwezig is, mag er geen ander bezoek komen)
Wij vragen iedereen die klachten heeft die kunnen wijzen op corona (hoesten, keelpijn, neusverkouden, kortademigheid of koorts) thuis te blijven.
-
Ik ben een oncologische/hematologische patiënt, wat voor adviezen zijn voor mij van toepassing?
Oncologie en hematologie patiënten worden gezien de hogere kans op besmetting tot de kwetsbare groep gerekend.
De meeste polikliniek controles zullen, indien mogelijk, telefonisch of via videoconsult plaatsvinden, om uw verblijf en wachttijd in het ziekenhuis tot een minimum te beperken. Het laboratorium en de apotheek blijven wel open en proberen u zo snel mogelijk van dienst te zijn, zodat uw wachttijd in het ziekenhuis beperkt blijft. Thuisbezorgen van medicatie is eventueel mogelijk. De dagbehandeling en de klinische afdeling zijn open maar ook daar wordt geprobeerd om u en uw naasten zoveel mogelijk te beschermen. Neem daarom geen bezoek of begeleiding mee naar de dagbehandeling, tenzij het niet anders kan, dan mag u één begeleider meenemen. Heeft u een afspraak op polikliniek, kliniek of het dagcentrum en bent u verkouden, hoest u, heeft u koorts of zit u in thuisquarantaine? Dan adviseren wij u eerst telefonisch contact op te nemen om te overleggen wat u het beste kunt doen.
Algemene informatie
-
Wat zijn de openingstijden van het ziekenhuis?
De hoofdingang van het ziekenhuis (Michelangelolaan 2) is van maandag tot en met zaterdag geopend van 06.30 tot 20.30 uur. Op zondag en op feestdagen: 08.30 tot 20.30 uur. Tijdens de openingstijden is er ook een receptionist in de centrale hal aanwezig. Als de hoofdingang is gesloten, kunt u gebruik maken van de ingang bij de Spoedeisende Hulp/Spoedpost, aan de achterzijde van het ziekenhuis (Winston Churchilllaan). Buiten de openingstijden kunt u het ziekenhuis verlaten via de nachtuitgang (route 385).
-
Ik wil het Catharina Ziekenhuis graag ondersteunen in de medische zorg, kan dat?
Wij hebben inmiddels heel veel hulp gekregen, waarvoor dank! Als wij toch nog extra handen zoeken in de zorg, dan communiceren wij dit opnieuw naar buiten. Naast het Catharina Ziekenhuis zijn er nog vele andere organisaties die extra handen kunnen gebruiken. Meer informatie kunt u terugvinden op www.extrahandenvoordezorg.nl
-
Ik wil het Catharina Ziekenhuis graag ondersteunen met een solidariteitsactie, kan dat?
Wilt u onze medewerkers een hart onder de riem steken met een solidariteitsactie of een gift? Laat het dan weten via giften@catharinaziekenhuis.nl. Wij nemen dan contact met u op! Hartelijk dank namens alle medewerkers van het Catharina Ziekenhuis!