Veelgestelde vragen coronavirus

Laatste update: 06-01-2022

Alles weten over het coronavirus in het Catharina Ziekenhuis? Op deze pagina staan de veel gestelde vragen voor patiënten en bezoekers.

Informatie over uw afspraak, opname of operatie

  • Vóór uw afspraak:

    • Komt u alstublieft alleen. Hoe minder mensen in het ziekenhuis, hoe beter.
    • Als alleen komen niet mogelijk is, dan is 1 begeleider per patiënt toegestaan.
    • Heeft u klachten die kunnen wijzen op het coronavirus of bent u in thuisquarantaine? Neem contact op met de polikliniek waar u een afspraak heeft. Dan kijken wij samen of uw afspraak door kan gaan of verzet kan worden.
    • Kan de afspraak niet verzet worden? Pak dan als u het ziekenhuis binnenkomt een medisch mondkapje. Draag deze gedurende uw gehele bezoek aan het ziekenhuis.

    In het ziekenhuis:

    • Kom niet te vroeg voor uw afspraak.
    • Meld u aan de balie.
    • U krijgt van ons een mondkapje.
    • Draag dit mondkapje gedurende uw gehele bezoek aan het ziekenhuis
    • Houd 1,5 meter afstand van elkaar.
    • Desinfecteer regelmatig uw handen.
    • Volg de looproutes
    • Meld u aan de balie van de polikliniek waar u een afspraak heeft.
    • Verlaat na uw afspraak het ziekenhuis weer zo snel mogelijk

    Algemene maatregelen gelden ook in het ziekenhuis

    • Het coronavirus kan zich bij hoesten en niezen verspreiden via de lucht. Hoest daarom in uw elleboog of een papieren zakdoek.
    • Komt u andere mensen tegen? Geef elkaar de ruimte. Elkaar vluchtig passeren is geen probleem.
    • Handen die besmet zijn, kunnen het virus doorgeven. Was daarom regelmatig uw handen.

    Na uw bezoek:

    • Als u klaar bent, verlaat u zo snel mogelijk het ziekenhuis via de aangegeven route naar de uitgang.

    Algemene maatregelen tegen het coronavirus

    • Het coronavirus kan zich bij hoesten en niezen verspreiden via de lucht. Hoest daarom in uw elleboog of een papieren zakdoek.
    • Komt u andere mensen tegen? Geef elkaar de ruimte.
    • Handen die besmet zijn, kunnen het virus doorgeven. Was daarom regelmatig uw handen.
  • U wordt telefonisch geïnformeerd als uw afspraak of operatie niet doorgaat. Als u niet bent gebeld, dan gaat uw afspraak of operatie gewoon door en kunt u naar ons ziekenhuis komen waar het veilig is.

    Wij verzoeken u om ons niet zelf te bellen over uw afspraak. Zo blijven we telefonisch bereikbaar voor patiënten van wie de afspraak wel is uitgesteld. Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft en doen ons uiterste best om deze allemaal te beantwoorden.

  • Als u in thuisquarantaine zit en/of wacht op de uitslag van een coronatest, vragen we u om contact op te nemen met de polikliniek waar u een afspraak heeft. Het maakt niet uit of u wél of géén klachten heeft, we vragen u toch dat te melden. Dan bekijken we samen of de afspraak verzet moet worden. Kijk op www.catharinaziekenhuis.nl/contact voor de telefoonnummers van de poliklinieken.

    Kan de afspraak niet verzet worden? Pak dan als u het ziekenhuis binnenkomt een medisch mondkapje. Draag dit mondkapje gedurende uw gehele bezoek aan het ziekenhuis.

  • Ja, dat kan. De polikliniek Bloedafname (route 430) is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 19.30 uur. Maak eenvoudig een afspraak via www.catharinaziekenhuis.nl/bloedprikken.

  • Een videoconsult gaat via ons patiëntenportaal MijnCatharina. Op deze pagina vindt u de handleiding waarin stap voor stap het videoconsult wordt uitgelegd.

Informatie over uw bezoek aan het ziekenhuis

  • Heeft u klachten die wijzen op corona (hoesten, neusverkouden, keelpijn, koorts, kortademigheid, verlies van reuk en/of smaak) en heeft u een afspraak in het ziekenhuis? Neem dan contact op met de afdeling of polikliniek waar u de afspraak heeft. Wij kijken samen met u of uw afspraak verzet moet worden of mogelijk omgezet kan worden naar een videoconsult of telefonische afspraak.

    Als ondanks uw klachten een afspraak voor u nodig is, pak dan een medisch mondkapje type II-R als u het ziekenhuis binnenkomt en desinfecteer uw handen met handalcohol. Dit mondkapje houdt u op gedurende het bezoek aan het ziekenhuis.

    Als u klachten heeft en geen afspraak maar bijvoorbeeld op bezoek wilt komen, kom dan niet naar het ziekenhuis. Zo beschermen we elkaar tegen het virus.

  • Wij volgen de richtlijnen van het RIVM om verspreiding van het virus zoveel mogelijk te voorkomen. Draag een mondkapje. U krijgt bij de ontvangstbalie een medisch mondkapje, type II-R, uitgereikt. Bij alle ingangen van het ziekenhuis vragen wij bezoekers en begeleiders uit op klachten en bieden wij handalcohol aan.

  • Het bezoekersrestaurant is gesloten vanwege de landelijke maatregelen voor horeca. De Espressobar is open voor afhaal: maandag tot en met zaterdag van 06.30 uur tot 20.30 uur, zondag van 08.30 uur tot 20.30 uur.

Mondkapjesbeleid

Informatie voor bezoekers en/of begeleiders

  • Heeft u klachten die wijzen op corona (hoesten, neusverkouden, keelpijn, koorts, kortademigheid, verlies van reuk en/of smaak) en heeft u een afspraak in het ziekenhuis? Neem dan contact op met de afdeling of polikliniek waar u de afspraak heeft. Wij kijken samen met u of uw afspraak verzet moet worden of mogelijk omgezet kan worden naar een videoconsult of telefonische afspraak.

    Als ondanks uw klachten een afspraak voor u nodig is, pak dan een medisch mondkapje type II-R als u het ziekenhuis binnenkomt en desinfecteer uw handen met handalcohol. Dit mondkapje houdt u op gedurende het bezoek aan het ziekenhuis.

    Als u klachten heeft en geen afspraak maar bijvoorbeeld op bezoek wilt komen, kom dan niet naar het ziekenhuis. Zo beschermen we elkaar tegen het virus.

  • Onze bezoekregeling is in verband met corona aangepast. Heeft u klachten die wijzen op corona of zit u in thuisquarantaine, kom dan niet naar het ziekenhuis.

    • Meld u aan de balie in de centrale hal.
    • U krijgt van ons een mondkapje.
    • Draag dit mondkapje gedurende uw hele bezoek in het ziekenhuis. Ook als u bij uw naaste op de kamer bent.

    Het is toegestaan om per patiënt twee bezoekers per dag te ontvangen tussen 18.00 en 20.00 uur. Deze bezoekers mogen niet tegelijk op bezoek komen. Wij vragen het bezoek buiten het ziekenhuis te wisselen.

    Alle andere bezoekuren vervallen. Dit geldt ook voor patiënten met corona.  Er zijn een paar uitzonderingen:

    • Kinderafdeling: ieder kind mag zijn/haar twee ouders ontvangen en twee andere bezoekers. Hierbij geldt het maximum van twee personen tegelijk op de kamer. We vragen ouders en bezoekers buiten de kamer te wisselen. De bezoektijden: 17.00 tot 19.00 uur.
    • Verloskunde: moeder en kind mogen de partner ontvangen en twee andere bezoekers. Hierbij geldt het maximum van twee personen tegelijk op de kamer. We vragen partner en bezoekers buiten de kamer te wisselen.
    • Terminale patiënten: tijdens het waken bij een patiënt mogen per dag (24 uur) maximaal drie bezoekers aanwezig zijn, waarbij we vragen zo min mogelijk de kamer in en uit te lopen en buiten de kamer te wisselen.

    Let op: kinderen tot 13 jaar tellen we niet mee in het aantal toegestane bezoekers.

    Op de twee- en vierpersoonskamers is met een sticker aangegeven waar u kunt gaan zitten.

     

     

  • Het bezoekersrestaurant is gesloten vanwege de landelijke maatregelen voor horeca. De Espressobar is open voor afhaal: maandag tot en met zaterdag van 06.30 uur tot 20.30 uur, zondag van 08.30 uur tot 20.30 uur.

  • Wij vragen u om alleen naar het ziekenhuis te komen. Hoe minder mensen er in het ziekenhuis zijn, hoe beter. Dit geldt ook voor afspraken in het Catharina Kanker Instituut (ook geen taxichauffeurs). Zo voorkomen we samen verspreiding van het virus. Wij maken een uitzondering als een begeleider voor u noodzakelijk is. Bij een lichamelijke of geestelijke beperking mag u één begeleider meenemen. Kinderen tot 18 jaar mogen altijd een begeleider meenemen.

Informatie voor specifieke patiëntengroepen

  • Als u na 13 oktober 2021 positief bent getest in ons ziekenhuis, dan is dit bekend bij de GGD.  U kan uw uitslag zelf uploaden in de Corona Check App door in de app rechtsboven op het plusje te klikken. Kies voor herstelbewijs en log in met DigiD. De gegevens worden opgehaald bij de GGD en toegevoegd aan de app.

    Als u vóór 13 oktober 2021 in het ziekenhuis positief bent getest en die positieve test maximaal een jaar geleden is (geldigheid herstelbewijs), dan kan er een herstelbewijs in de vorm van een losse QR-code worden aangemaakt. De QR-code staat in een Pdf-bestand die wij via een beveiligde e-mail verstrekken. De QR-code dient als officieel herstelbewijs. Het is voor ziekenhuizen niet mogelijk om dit Pdf-bestand aan te passen. Wilt u dit herstelbewijs? Stuur dan een e-mail naar infectiepreventie@catharinaziekenhuis.nl met daarin de volgende gegevens:

    • Voor- en achternaam
    • Geboortedatum
    • Telefoonnummer waarop we u terug kunnen bellen bij vragen

    We bellen of mailen u dan zo snel mogelijk terug.

    Heeft u vragen over informatie in de Corona Check App? Kijk dan op www.coronacheck.nl of neem contact op met de helpdesk van de Corona Check App via 0800-1421 (bereikbaar van maandag t/m zondag 08.00 – 20.00 uur).

  • Afspraken:
    Het is toegestaan om één persoon mee te nemen naar de afspraken.

    Bevalling:
    Er zijn voorzorgsmaatregelen genomen om de kans op verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te beperken:

    • Partner mag de hele dag aanwezig zijn;
    • Bij de bevalling mogen maximaal twee personen aanwezig zijn;
    • Zusjes en broertjes tot en met 12 jaar mogen één uur op bezoek komen in overleg met de verpleging;
    • Bezoektijden zijn van 10:00 tot 12:00 uur en van 15:00 tot 20:00 uur (als de partner aanwezig is, mag er geen ander bezoek komen)

    Wij vragen iedereen die klachten heeft die kunnen wijzen op corona (hoesten, keelpijn, neusverkouden, kortademigheid of koorts) thuis te blijven.

     

     

  • Oncologie en hematologie patiënten worden gezien de hogere kans op besmetting tot de kwetsbare groep gerekend.

    De meeste polikliniek controles zullen, indien mogelijk, telefonisch of via videoconsult plaatsvinden, om uw verblijf en wachttijd in het ziekenhuis tot een minimum te beperken. Het laboratorium en de apotheek blijven wel open en proberen u zo snel mogelijk van dienst te zijn, zodat uw wachttijd in het ziekenhuis beperkt blijft. Thuisbezorgen van medicatie is eventueel mogelijk. De dagbehandeling en de klinische afdeling zijn open maar ook daar wordt geprobeerd om u en uw naasten zoveel mogelijk te beschermen. Neem daarom geen bezoek of begeleiding mee naar de dagbehandeling, tenzij het niet anders kan, dan mag u één begeleider meenemen. Heeft u een afspraak op polikliniek, kliniek of het dagcentrum en bent u verkouden, hoest u, heeft u koorts of zit u in thuisquarantaine? Dan adviseren wij u eerst telefonisch contact op te nemen om te overleggen wat u het beste kunt doen.

  • Specifieke patiëntgroepen kwamen in oktober in aanmerking voor een derde coronavaccinatie. Dit gaat om patiënten met een ernstig gecompromitteerd immuunsysteem – bijvoorbeeld bij transplantatiepatiënten – waarbij onvoldoende of geen immuunrespons te zien is na twee coronavaccinaties. Behoort u tot deze groep? Dan ontving u in oktober een uitnodigingsbrief van het ziekenhuis waarmee u een afspraak kon maken bij de GGD om daar uw derde vaccinatie te halen.

    Half december heeft het RIVM een belangrijk bericht verstuurd: Deze derde vaccinatie is niet de boosterprik. De derde vaccinatie was voor u namelijk onderdeel van de basisvaccinaties, die voor de meeste andere mensen uit één of twee vaccinaties bestaat. De boosterprik is namelijk een extra prikkel voor het afweersysteem, een oppepper na de basisvaccinaties. De boosterprik verhoogt de bescherming na de eerste vaccinaties. U komt nog in aanmerking voor de boosterprik. Het is belangrijk dat u deze vaccinatie haalt.

    Wanneer mag u de boosterprik halen? Er moet minimaal drie maanden tussen de derde vaccinatie en de boosterprik zitten. Heeft u na de derde vaccinatie nog corona gehad? Dan kan de boosterprik drie maanden na het begin van de ziekte worden gehaald. Een afspraak maken voor de boosterprik gaat via de GGD.

    Meer informatie leest u op de website van het RIVM.

Algemene informatie

© 2022 Catharina Ziekenhuis - Alle rechten voorbehouden