‘Nierfalen merk je pas als het te laat is’

Het is morgen, donderdag 9 maart, de Internationale Dag van de Nier (World Kidney Day). Niet geheel verrassend wordt op deze dag aandacht besteed aan het belang van onze nieren, maar ook het tegengaan van het stijgend aantal nierziekten en aanverwante gezondheidsproblemen wereldwijd. Dit jaar is het thema van World Kidney Day: Nierziekte en Obesitas, gezonde leefstijl voor gezonde nieren. Uit onderzoek blijkt  dat overgewicht een directe aanleiding kan zijn voor nierfalen.

Dat dikke mensen in het algemeen meer kans lopen op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, slaapapneu en bijvoorbeeld diabetes type 2 blijkt uit vele wetenschappelijke onderzoeken. Maar onderzoek toont nu ook aan dat overgewicht desastreus kan zijn voor de nieren. ’Je krijgt nog een hartaanval’ is een veelgehoorde waarschuwing als je te dik bent, maar je hoort nooit ‘dadelijk moet je gaan dialyseren’.

Nierfalen is een veel minder bekend gevolg van overgewicht, terwijl dit nét zo ernstig is. Je kunt namelijk niet leven zonder goedwerkende nieren. Een vroegtijdige controle van de nieren is voor deze risicogroep absoluut noodzakelijk”, legt internist nefroloog dr. Stijn Konings van het Catharina Ziekenhuis uit, “obesitas is een steeds groter wordend probleem wereldwijd. Ook binnen ons Obesitascentrum zien we steeds meer patiënten met nierproblemen. Te lang wachten met het laten controleren van de nieren kan grote problemen opleveren, want je merkt er in eerste instantie niets van als je nieren slechter gaan werken. Je merkt het eigenlijk pas als het al te laat is.”

Jonge leeftijd

Uit onderzoek is ook gebleken dat kinderen die op jonge leeftijd al te dik zijn, later vaak problemen krijgen met de nieren. “We weten allemaal dat een buikje niet goed is, maar overgewicht kan zoveel schade opleveren in ons lichaam dat we dit beter kunnen voorkomen, want genezen kunnen we het niet. Als de nieren eenmaal beschadigd zijn, kunnen we ze niet meer repareren”, benadrukt Konings.

Informatiestand

Het Catharina Ziekenhuis staat als één na grootste landelijke niercentrum actief stil bij de Internationale Dag van de Nier. Bij de informatiestand in de centrale hal van het ziekenhuis kunnen belangstellenden op donderdag 9 maart meer informatie krijgen. Janneke Bresser is nierpatiënt en secretaris van de nierpatiëntenvereniging van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven en het Elkerliek Ziekenhuis (NCZ) in Helmond. Zij is gedurende de dag aanwezig om vragen te beantwoorden. Meer informatie over de Internationale Dag van de Nier is te vinden op www.WorldKidneyDay.org.