Nierpatiënten in de ban van de Tour de France

De Tour is deze week ook gestart op de afdeling Nierziekten van ons ziekenhuis. De komende drie weken zijn de verpleegkundigen op zoek naar de Joop Zoetemelk onder hun patiënten.

Elke keer als een patiënt in het ziekenhuis gedialyseerd moet worden  – vaak drie keer per week – kunnen ze worden aangesloten op een fiets. Zo fietsen ze tijdens hun behandeling mee met de ‘echte’ tour. En ze fietsen niet alleen voor de lol! Bewegen tijdens de behandeling draagt bij aan een meer stabiele dialysebehandeling, mensen blijven fitter en de bloeddruk blijft beter.

Na tien etappe’s wordt de stand opgemaakt en de prijzen verdeeld! Al zijn natuurlijk alle deelnemers winnaars; al is het maar omdat ze werken aan hun gezondheid….

Actueel klassement

Mien Zwegers rijdt op dit moment in het geel. Maar Trudy van Bruggen (rechts op de foto) zit haar op haar hielen. Ploegleider Martine Jobse (l), in het normale leven dialyse verpleegkundige, zorgt voor de morele ondersteuning!