Nieuwe behandeling bij borstkanker in het Catharina Ziekenhuis

Voor een aantal patiënten met borstkanker is vanaf 1 oktober 2012 in het Catharina Ziekenhuis een nieuwe behandeling beschikbaar: Intra Operatieve Radiotherapie (IORT).

Bij deze behandeling krijgt de patiënt die in aanmerking komt, radiotherapie (bestraling) tijdens de operatie. De IORT-techniek is een effectieve behandeling waarbij gezond omliggend weefsel volledig wordt gespaard. De operatie duurt slechts 1,5 uur en de patiënt kan dezelfde dag nog naar huis.

Bij IORT wordt na verwijdering van de tumor in de borst, tijdens de operatie dat gedeelte van de borst bestraald waar de tumor gelokaliseerd was. Het bijzondere van de behandeling is dat het verwijderen van de tumor en de bestraling slechts 1,5 uur duurt. De patiënt kan dezelfde dag naar huis.

Criteria
IORT is niet bij alle borstkankerpatiënten mogelijk. Een multidisciplinair mammateam binnen het Mammacentrum van het Catharina Ziekenhuis bekijkt per situatie welke behandeling het meest effectief is tegen de borstkanker. Hierbij wordt ook bekeken of IORT tot de mogelijkheden behoort. Een patiënt komt voor IORT in aanmerking als zij ouder is dan 60 jaar en de tumor kleiner is dan twee centimeter. Ook moet de patiënt gevoelig zijn voor vrouwelijke hormonen. Bij uitzaaiingen in de lymfeklieren en aanwijzingen van tumorgroei op andere plaatsen kan IORT ook niet toegepast worden.

Kijk voor uitgebreide informatie op www.catharinaziekenhuis.nl/iortbijborstkanker.