Nieuwe service Catharina Ziekenhuis: afspraakherinnering via de telefoon

Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven gaat patiënten bij wijze van proef aan hun polikliniekafspraak herinneren. Dat gebeurt door middel van een sms of een automatische telefonische boodschap. Het ziekenhuis is vandaag een proef gestart op de polikliniek Maag-Darm-Leverziekten.

Uit onderzoek blijkt dat 5% tot 10% van de gemaakte afspraken in Nederlandse ziekenhuizen niet wordt nagekomen. Patiënten vergeten de afspraken simpelweg. Sommige ziekenhuizen leggen patiënten die niet op komen dagen boetes op. “Dat past niet in ons beleid van gastvrijheid”, aldus voorzitter Piet Batenburg van de Raad van Bestuur van het Catharina Ziekenhuis. Daarom experimenteert het ziekenhuis tot het einde van dit jaar met twee patiëntvriendelijke systemen.

Herinneringssms’je
De polikliniek Maag-Darm-Leverziekten van het Catharina Ziekenhuis werkt sinds vandaag bij wijze van proef met een geautomatiseerde telefoonoproep, twee dagen voor de afspraak. Patiënten worden gebeld op het door henzelf opgegeven telefoonnummer en krijgen een ‘computerstem’ te horen die hen vertelt wanneer ze in het ziekenhuis worden verwacht. Later dit jaar start de proef bij de polikliniek Oogheelkunde. Patiënten die een afspraak hebben op die poli krijgen enkele dagen voor hun afspraak een herinneringssms’je.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het verzenden van een afspraakherinnering leidt tot 50 tot 75% minder vergeten afspraken. Daarnaast maken patiënten die door de herinnering alsnog hun afspraak annuleren, plaats voor andere patiënten. Daardoor kunnen patiënten die op de wachtlijst staan, sneller geholpen worden. De invoering van de ‘telefoon-reminders’ bespaart het ziekenhuis ook kosten.