‘Catharina Ziekenhuis mag trots zijn op goede borstkankerzorg’

Dinsdag 21 juli werd bekend dat het Catharina Ziekenhuis voor de zesde keer op rij het roze lintje kreeg toegekend. Een dag later kwam Gwenda Veenendaal namens Borstkanker Vereniging Nederland (BVN) het lintje hoogstpersoonlijk overhandigen. “Vrouwen met borstkanker zijn in het Catharina Ziekenhuis aan het juiste adres”, aldus Veenendaal.

“Het Catharina Ziekenhuis combineert kwalitatief hoogwaardige zorg met een heel goede bejegening richting patiënten”, vervolgt Veenendaal. “En dat laatste wordt steeds belangrijker. De zorg moet aansluiten op de wensen van de patiënt. Zo willen patiënten bijvoorbeeld graag ’s avonds contact kunnen hebben met iemand van het ziekenhuis als dat nodig is. Dat is hier erg goed georganiseerd. Ook belangrijk zijn wachttijden. Bij verdenking van borstkanker wil je zo snel mogelijk in een ziekenhuis terecht kunnen. Hier is dat echt een focuspunt en kan de patiënt inderdaad snel terecht.”

“Logisch dus dat het Catharina Ziekenhuis alweer het roze lintje toegekend heeft gekregen. Maar extra bijzonder is dat dit het eerste en enige ziekenhuis van Nederland is dat het Eusoma-certificaat heeft. Een internationale certificering voor goede borstkankerzorg. Die krijg je echt niet zomaar, daar gaat een hele strenge toetsing aan vooraf. Er wordt niet alleen naar data en cijfers gekeken, maar er komt ook een commissie op bezoek in het ziekenhuis om met eigen ogen te kijken hoe het eraan toe gaat.”

Trots

“Wij als BVN hopen dat in de toekomst meer ziekenhuizen dit certificaat krijgen. Het Catharina is in ieder geval een mooi voorbeeld waarin alle aspecten van goede zorg samenkomen. Ze mogen trots zijn op de zorg die hier geleverd wordt.”

Trots, dat is Yvonne van Riet, chirurg in het Mammacentrum, zeker. “BVN is een belangrijke patiëntenvereniging die ieder jaar toetst of we aan de chirurgische eisen voldoen, maar ook kijkt hoe de zorg beoordeeld wordt door patiënten”, zegt Van Riet. “En de eisen worden ieder jaar scherper. Dan is het altijd weer fijn als je te horen krijgt dat de zorg op orde is. Ik ben erg trots op het hele team dat dit weer gelukt is.”

Catharina Kanker Instituut

Het Mammacentrum is onderdeel van het Catharina Kanker Instituut; een multidisciplinair concept waar de zorg rond de patiënt op één plek geconcentreerd is. Patiënten met kanker hebben in het Catharina Kanker Instituut één ingang voor al hun onderzoeken en behandelingen.

BVN heeft de criteria van de Monitor Borstkankerzorg ook dit jaar weer aangescherpt. Door deze jaarlijkse aanscherping wil BVN een impuls geven om kwaliteit van borstkankerzorg, vanuit patiëntperspectief, te verbeteren. De aanscherping van deze criteria is breed getoetst bij patiënten en professionals. Ga naar www.monitorborstkankerzorg.nl voor alle informatie en de nieuwe criteria.