Toonaangevende instanties prijzen borstkankerzorg Catharina Ziekenhuis

Het Mammacentrum van het Catharina Kanker Instituut heeft als grootste borstkankercentrum van de regio vandaag voor de zesde keer op rij het kwaliteitskeurmerk het roze lintje van Borstkankervereniging Nederland (BVN) gekregen. Na het internationale Eusoma-certificaat en het hoogste predicaat van zorgverzekeraar CZ is dit de derde organisatie die het Mammacentrum dit jaar een belangrijk kwaliteitskeurmerk toekent. Het Catharina Ziekenhuis is het eerste en enige centrum in Nederland dat deze drie keurmerken kreeg.

Het Mammacentrum van het Catharina Ziekenhuis onderscheidt zich dan ook op enkele belangrijke punten van andere ziekenhuizen:

• Nieuwe patiënten met een verdenking op borstkanker kunnen op werkdagen altijd binnen 24 uur terecht voor het eerste onderzoek;
  • De uitslag is in de meeste gevallen dezelfde dag nog bekend;
  • Het Catharina Kanker Instituut heeft als enige in de regio een eigen afdeling Radiotherapie, waardoor alle vormen van borstkanker op één plek behandeld kunnen worden;
  • Het Catharina Ziekenhuis fungeert in de regio als verwijscentrum voor patiënten met borstkanker die een complexe behandeling moeten ondergaan;
  • Standaard krijgen vrouwen met borstkanker speciale fitness aangeboden voor het voorkomen en verminderen van vermoeidheidsklachten tijdens de voorgeschreven chemotherapie;
  • Specifieke groep patiënten met borstkanker kan bestraald worden tijdens de operatie (IORT-behandeling), wat betekent dat intensieve bestralingen na de operatie komen te vervallen. Patiënten zijn na deze operatie klaar met hun behandeling.

Het Mammacentrum voldoet op één na aan alle criteria van de BVN. Alleen op het onderdeel ‘wachttijd tot operatie’ krijgt het ziekenhuis geen groen vinkje. “Logisch,” aldus chirurg Yvonne van Riet van het Mammacentrum. “Maar twee ziekenhuizen in Nederland bieden de IORT-behandeling aan, waarbij vrouwen tijdens de operatie al bestraald worden en daardoor na die operatie klaar zijn met hun behandeling. Om erachter te komen of een patiënt in aanmerking komt voor zo’n operatie is een extra onderzoek van enkele dagen nodig, waardoor we voor die groep vrouwen net niet kunnen voldoen aan de door de BVN opgestelde maximale wachttijd. Maar dat staat niet in verhouding tot de tijdwinst en het gemak na een IORT-behandeling. Vrouwen die zo’n operatie ondergaan hoeven daarna niet meer bestraald te worden.”

Catharina Kanker Instituut

Het Mammacentrum is onderdeel van het Catharina Kanker Instituut; een multidisciplinair concept waar de zorg rond de patiënt op één plek geconcentreerd is. Patiënten met kanker hebben in het Catharina Kanker Instituut één ingang voor al hun onderzoeken en behandelingen.

BVN heeft de criteria van de Monitor Borstkankerzorg ook dit jaar weer aangescherpt. Door deze jaarlijkse aanscherping wil BVN een impuls geven om kwaliteit van borstkankerzorg, vanuit patiëntperspectief, te verbeteren. De aanscherping van deze criteria is breed getoetst bij patiënten en professionals. Ga naar www.monitorborstkankerzorg.nl voor alle informatie en de nieuwe criteria.