Veel verdachte plekjes tijdens Huidkankerdag Catharina Ziekenhuis

Bij ruim één derde van de bezoekers van de jaarlijkse Huidkankerdag in het Catharina Ziekenhuis zijn afgelopen zaterdag verdachte plekjes gevonden. Het gaat om 18 mensen waarbij in totaal 22 verdachte plekjes zijn ontdekt. Nog deze week krijgen deze mensen een versneld vervolgonderzoek om de definitieve diagnose vast te stellen.

De jaarlijkse Huidkankerdag is een initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie. De landelijke dag werd afgelopen zaterdag voor de vierde keer georganiseerd. Preventie en het belang van regelmatige controle van de huid stonden tijdens deze dag centraal. Huidkanker is, na darmkanker, de meest voorkomende vorm van kanker en het aantal neemt nog steeds toe.

Mensen die hun huid wilden laten checken door de dermatologen van het Catharina Ziekenhuis konden zich van te voren inschrijven. De inschrijving was binnen een dag vol. In totaal kwamen 50 mensen naar het ziekenhuis om hun huid te laten checken door de dermatologen van het ziekenhuis. Dermatoloog dr. Aimee Arits van het Catharina Ziekenhuis spreekt van een succesvolle dag. “Vroegtijdige opsporing van huidkanker geeft nagenoeg honderd procent kans op genezing. Goed dat deze dag aandacht vraagt voor het regelmatig checken van je huid. En goed dat mensen met verdachte plekjes ons bezocht hebben, want door vroege opsporing kan veel leed voorkomen worden.”

Huidkanker komt in Nederland steeds vaker voor. Ongeveer 50.000 Nederlanders worden er jaarlijks mee geconfronteerd. Het is de meest voorkomende vorm van kanker die bij tijdig ingrijpen goed te genezen is.

Heb jij een verdacht plekje?

Laat je tijdig controleren. Voor meer informatie over huidkanker klik hier.