Borstkankerzorg: onze behandelresultaten nu ook zichtbaar voor u!

Catharina Ziekenhuis is onderdeel van Santeon. Binnen deze landelijke ziekenhuisgroep werken zeven topklinische ziekenhuizen samen met als doel de medische zorg te verbeteren.

Een goed voorbeeld hiervan is de behandeling van borstkanker. De Santeon borstkanker professionals zijn in 2016 met de Value-Based Health Care (VBHC) verbetercyclus gestart. Om zo samen sneller de zorg voor de patiënt te optimaliseren. Na een periode van anderhalf jaar worden de resultaten van onze werkwijze zichtbaar. We zijn er trots op om de resultaten met u te delen. In deze publicatie www.santeon.nl/externe-transparantie-borstkanker worden de aanpak en de resultaten van de verbetercyclus voor de behandeling van borstkanker tot nu toe beschreven.

VBHC-programma

Wat is het VBHC-programma? In het VBHC-programma van Santeon worden elke zes maanden de uitkomsten van behandelingen, kosten- en procesinformatie voor borstkankerzorg verzameld. De behandelaars vanuit elk ziekenhuis vergelijken die informatie met elkaar en zoeken mogelijkheden voor verbetering. In elk ziekenhuis is een verbeterteam aanwezig. Het team heeft naast de behandelaars ook een projectleider en data-analist plus ervaringsdeskundige (reeds behandelde patiënt). Dit team gaat, zoals de naam al doet vermoeden, op zoek naar verbeteringen voor andere borstkankerpatiënten. Zo leren we van elke behandeling en maken we de behandeling zo optimaal mogelijk.

Resultaten

Wat zijn de belangrijkste resultaten voor borstkankerpatiënten? De werkwijze tijdens de operatie is verbeterd, waardoor er gemiddeld minder heroperaties nodig zijn. En de patiënt kan na een borstsparende operatie dezelfde dag nog naar huis. Zo hoeft zij niet meer een nacht in het ziekenhuis te blijven. Dit is onder andere mogelijk door alternatieve (maar net zo effectieve) pijnstilling. Daarnaast worden de best practices van het ene Santeon ziekenhuis de standaard van de andere Santeon ziekenhuizen. Een patiënt uit MST heeft aangekaart dat er te veel tijd verstrijkt voordat de uitslag van de mammografie komt. Daar is naar geluisterd en het proces op aangepast. De uitslag van de mammografie wordt nu dezelfde dag nog met patiënten gedeeld. Elk Santeon ziekenhuis kiest eigen prioriteiten, analyseert en verbetert. Daar leren de andere Santeon ziekenhuizen van en zo kunnen zij ook op hetzelfde niveau komen. Met input van de patiënt uit het verbeterteam worden de veranderingen doorgevoerd.

Het volledige onderzoek en de resultaten zijn te lezen op www.santeon.nl/externe-transparantie-borstkanker.