Columns overleden longkankerpatiënt Hans Vogels gebundeld

De bijzondere columns van Hans Vogels over zijn sterfproces zijn gebundeld in een boekje: Tijd. De Gemertenaar schreef vijf maanden lang over zijn naderende levenseinde in het Eindhovens Dagblad. In samenwerking met het Catharina Ziekenhuis zijn deze columns nu uitgegeven. De opbrengst gaat naar inloophuis de Eik in Eindhoven, dat mensen met kanker en hun naasten ondersteunt.

Begin 2014 werd ongeneeslijke longkanker ontdekt bij Hans Vogels. In de zomer van datzelfde jaar besloot de Gemertenaar na drie chemokuren af te zien van verdere behandeling. Hij hoopte daarmee op een aangenamere laatste levensfase. Over die keuze en zijn nadere levenseinde schreef hij wekelijks, en toen zijn gezondheid harder achteruit ging tweewekelijks, een mooi verhaal in de rubriek Tijd. Hij overleed op Tweede Paasdag.

Vogels zocht afgelopen najaar zelf contact met het Eindhovens Dagblad. “Los van dat het leuk is om te doen, en een element van ijdelheid, hoop ik veel mensen aan te zetten tot nadenken. Al is het maar een beetje”, vertelde hij eind maart over zijn wens om te schrijven. Die insteek lukte. Iedere week mailden lezers hem om te vertellen dat ze troost en inspiratie uit zijn columns putten.

Het boekwerkje Tijd is vrijdag 10 april tijdens de herdenkingsdienst voor Hans Vogels uitgedeeld aan zijn familie en vrienden. Het is ook voor 5 euro verkrijgbaar in de Bloemen- en Giftshop in de centrale hal van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, en in de maand april bij de redactie van het ED aan de Torenallee 45 op Strijp-S.