Onderzoek Catharina Ziekenhuis: direct eten na slokdarmkankeroperatie mogelijk

Patiënten die in het Catharina Ziekenhuis een slokdarmkankeroperatie ondergaan, worden uitgedaagd om direct na de operatie te eten. Uit onderzoek van het ziekenhuis blijkt dat patiënten dan sneller genezen.

Het vakblad Annals of Thoracic Surgery heeft het eerste onderzoek hierover vandaag gepubliceerd. Tot nu toe werd aangenomen dat het beter is om het eten na een slokdarmkankeroperatie even uit te stellen. Chirurg dr. Misha Luyer van het Catharina Ziekenhuis: “Uit ons onderzoek blijkt nu dat direct beginnen met eten niet slechter is. Patiënten liggen minder lang op de Intensive Care en ook het totaal aantal ligdagen in het ziekenhuis is minder dan bij de groep patiënten die niet direct na de operatie eten.”

Slokdarmkankeroperatie Catharina Ziekenhuis dr. Misha Luyer (l) en dr. Grard Nieuwenhuijzen tijdens een slokdarmkankeroperatie in het Catharina Ziekenhuis

Sneller herstellen

In de meeste ziekenhuizen mogen patiënten die geopereerd zijn voor slokdarmkanker de eerste vijf tot zeven dagen na de operatie niet zelf eten. Er wordt meestal voorzichtig gestart met sondevoeding via een slangetje dat tijdens de operatie direct in de dunne darm is ingebracht. Onderzoek bij andere buikoperaties heeft echter eerder al aangetoond dat mensen sneller herstellen als ze direct na de operatie zelf gaan eten.

Het Catharina Ziekenhuis heeft hier veel ervaring mee opgedaan bij patiënten die vanwege overgewicht een maagverkleining ondergaan. Het obesitascentrum van het Catharina Ziekenhuis is met 1100 operaties per jaar het tweede grootste centrum van Nederland. Al die patiënten moeten volgens protocol op de dag van de operatie al gaan eten.

Vloeibaar dieet

De reden dat patiënten na een slokdarmoperatie niet mogen eten of drinken is de angst geweest dat zij zich kunnen verslikken, met ernstige longontsteking tot gevolg. Ook bestond er de angst dat bij een mogelijke lekkage van de nieuwe aansluiting tussen slokdarm en maag de gevolgen voor de patiënt die voedsel tot zich heeft genomen, veel ernstiger zijn.

Eerder onderzoek gaf al aan dat deze aannames mogelijk onterecht zijn. Het Catharina Ziekenhuis heeft daarom onderzocht of het veilig is om mensen direct na een slokdarmkankeroperatie te laten eten. Uit dit onderzoek, waarbij 50 mensen direct na de operatie een vloeibaar dieet kregen, blijkt dat er niet meer complicaties voorkomen in vergelijking met een historische groep die na de ingreep gedurende één week niets mocht eten.  Met name het aantal ernstige gevolgen na naadlekkage en complicaties aan de longen was vergelijkbaar met wat er eerder is gerapporteerd.