Patiënt fietst met zijn eigen chirurg voor het goede doel!

Een bijzondere ontmoeting in wielerkleding gisteren voor het Catharina Ziekenhuis. Ruud Sijstermans ontmoette daar zijn chirurg Ignace de Hingh om naar Nijmegen te fietsen. Samen. Voor het goede doel. Ze halen geld op voor de studie die De Hingh heeft opgezet om de zorg voor patiënten met dikkedarmkanker te verbeteren. Sijstermans is één van de deelnemers aan dat onderzoek.

“Als je iets wil, dan kan het,” aan het woord is Ruud Sijstermans, één van de drijvende krachten achter de sponsortocht. Sijstermans kreeg in 2018 te horen dat hij dikkedarmkanker had. Een maand nadat bij zijn vrouw borstkanker werd geconstateerd. Zij herstelde, bij hem kwam de kanker helaas weer terug, onder meer in het buikvlies. Hij onderging in het Catharina Ziekenhuis een zeer specifieke operatie die maar in negen centra in Nederland wordt uitgevoerd, de HIPEC-behandeling. Daarbij worden, onder meer door chirurg De Hingh, in de buikholte alle zichtbare tumoren weggehaald, waarna tijdens de operatie een intensieve buikspoeling met chemo wordt gegeven om alle achtergebleven niet zichtbare kankercellen te doden.

Startplaats Catharina Ziekenhuis. Rechtsvoor: Ruud Sijstermans met zijn vrouw en zoon. Links van hem chirurg Ignace de Hingh. Daarnaast mede-organisatoren Rudie en Liesbeth van den Berg.

Nu een jaar later blijkt Sijstermans toch weer uitzaaiingen te hebben en is er geen kans meer op herstel. Hij wordt palliatief behandeld met chemotherapie. De resterende tijd wil hij dan ook gebruiken om iets nuttigs te doen voor alle mensen die buikvlieskanker hebben. “Want we verdienen een kans!”  Hij nam al deel aan de studie van De Hingh – de CAIRO6 studie – en besloot om die studie ook financieel te steunen. “Je kunt meedoen aan een studie. Dat kost wat tijd, je geeft wat extra bloedmonsters af, vult maandelijks de vragenlijsten in  en dat is het dan. Maar studies kosten tijd en veel geld.” Daarom kwam er een sponsortocht langs de negen ziekenhuizen, meestal academische centra, waar deze speciale HIPEC-operaties worden uitgevoerd.” Een tocht van 750 kilometer, in etappes. “Het streven was 5000 euro op te halen, maar dat werd al gauw 7500 euro, 10.000 euro naar nu het huidige streefbedrag van 12.500 euro.”

En zondagmorgen 10.00 uur was het Catharina Ziekenhuis aan de beurt. “Heel mooi en bijzonder dat we samen naar het Radboud in Nijmegen kunnen fietsen. Stoer ook, van mijn eigen chirurg. Ik hoop dat veel mensen mijn actie ondersteunen, deze studie is weer een belangrijke stap in de behandeling van buikvlieskanker.”