‘Patiënt met prostaatkanker beter af na operatie in Nijmegen’

Ondanks het feit dat het Catharina Ziekenhuis zelf een operatierobot heeft, blijft onze uroloog dr. Eric Vrijhof prostaatkankeroperaties uitvoeren in Nijmegen. Klinkt niet logisch? Vrijhof vindt van wel, want de resultaten van zijn behandelingen – belangrijke uitkomsten voor zijn patiënten – spreken voor zich.

Vrijhof: “Ik geloof in het centraliseren van zorg van specifieke operaties. Hoe meer ervaring, hoe beter de resultaten. Het samenwerkingsverband Prosper, waarin het Catharina Ziekenhuis voor prostaatkanker nauw samenwerkt met Radboudumc en Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, is het enige netwerk dat al meer dan vijf jaar uitkomsten van behandelingen analyseert en verbetertrajecten hiervoor inzet. We doen er alles aan om van elkaar te leren en verbeteringen door te voeren. En met succes, want doordat we de afgelopen jaren alle kennis en kunde hebben gebundeld weten we meer, kunnen we meer en bereiken we veel meer.” Zo is het risico op bijwerkingen als incontinentie en erectieproblemen veel kleiner.

Moeten zijn patiënten voor elke afspraak naar Nijmegen? “Nee”, zegt Vrijhof stellig. “Het voor- en natraject vindt gewoon plaats in het Catharina Ziekenhuis. Alleen voor de operatie gaan mijn patiënten naar Nijmegen. Voor hen de beste optie, want in dat centrum zijn al meer dan 2.000 robotoperaties uitgevoerd, waarmee het tot de top drie van Nederland behoort.”

Lees hier het hele interview uit Frits Magazine.