Urologen Catharina Ziekenhuis laten snor staan voor prostaatkanker

De urologen van het Catharina Ziekenhuis laten in november hun snor staan. Dit doen ze in het kader van Movember, een wereldwijd evenement waarbij mannen een maand lang hun snor niet scheren om aandacht te vragen voor prostaat- en teelbalkanker.

De urologen Evert Koldewijn, Wout Scheepens, Eric Vrijhof, Michel de Wildt en Raoul Richardson doen allemaal mee aan deze actie, net als Rijan Valkenberg, Geert Veenstra (beiden ANIOS in het Catharina Ziekenhuis) en een aantal andere medewerkers van de afdeling Urologie.

Prostaat- en teelbalkanker zijn aangrijpende ziektes voor mannen. In 2014 werd bij bijna 10.000 mannen de diagnose prostaatkanker gesteld en daarmee is het de meest voorkomende kanker voor mannen. Het team Urologie zet zich dagelijks in voor de bestrijding en behandeling van zowel prostaat- als teelbalkanker, vormen van kanker die ieder jaar nog veel slachtoffers maken. Door het laten staan van hun snor willen ze dit onderwerp bespreekbaar maken en onderstrepen. Mocht u een bezoek brengen aan de afdeling, dan staan zij open voor tips, adviezen of een gesprek. Ook staat er de hele maand een stand op de afdeling Urologie, waar u vragen kunt stellen of een gesprek kunt hebben rondom deze onderwerpen.

Movember

Movember is in 2003 gestart door twee Australische vrienden die de snor terug in het straatbeeld wilden brengen. Door een bijzondere snor te laten staan, wilden zij er voor zorgen dat dit een onderwerp van gesprek werd. Het gemak waarmee dit uiterlijke kenmerk gesprekken uitlokte, was de aanleiding om de snor in 2004 te koppelen aan een geldinzamelingactie voor de Prostate Cancer Foundation of Australia (PCFA). In dit eerste jaar werd ruim 30.000 euro opgehaald. Gedurende de jaren groeide Movember uit tot een wereldwijd evenement dat inmiddels 485 miljoen euro heeft opgehaald. Dit bedrag is verdeeld over 832 gezondheidsprojecten voor mannen.