IVF-behandelingen

In het Catharina Ziekenhuis zijn vrijwel alle fertiliteitsonderzoeken en fertiliteitsbehandelingen mogelijk. Per jaar voeren we ongeveer 1200 vruchtbaarheidsbehandelingen uit.

Ons team bestaat uit gynaecologen, fertiliteitsartsen, echoscopisten en verpleegkundigen. Het team is klein, laagdrempelig en betrokken bij uw situatie. Wij doen diverse projecten en nemen deel aan landelijke studies om onze zorgkwaliteit continu hoog te houden en te verbeteren.

Eerste afspraak

De eerste afspraak is het oriënterend fertiliteitsonderzoek. Deze vindt plaats op de polikliniek. Bij dit eerste gesprek zijn bij voorkeur de man en de vrouw aanwezig. Van beiden hebben wij de persoonlijke gegevens nodig. Voorafgaand aan deze afspraak krijgt u een uitgebreide vragenlijst toegestuurd. Zo kan de arts zich zo goed mogelijk voorbereiden op het gesprek.

Onderzoek

Een vruchtbaarheidsonderzoek (fertiliteitsonderzoek) is een onderzoek waarbij wordt gekeken naar de oorzaak van het uitblijven van een zwangerschap. Vruchtbaarheidsonderzoek kan plaatsvinden wanneer geen zwangerschap is ontstaan binnen één jaar onbeschermd seksueel contact. Bij dit onderzoek wordt stap voor stap een aantal mogelijke oorzaken van het uitblijven van een zwangerschap onderzocht. Dit onderzoek bestaat uit verschillende onderdelen:

• Anamnese (onderzoek naar uw ziektegeschiedenis)
  • Lichamelijk onderzoek
  • Echoscopie
  • Bloedonderzoek
  • Onderzoek naar het sperma

Behandelingen

Als zwanger worden niet vanzelf gaat kan in sommige gevallen een vruchtbaarheidsbehandeling uitkomst bieden. In het Catharina Ziekenhuis kunt u terecht voor de volgende vruchtbaarheidsbehandelingen:

• Behandeling met hormonen
  • Intra-uteriene inseminatie (IUI)
  • IVF/ICSI
  • Invriezen van zaad
  • Invriezen van eicellen

Om de behandelingen medisch verantwoord te kunnen uitvoeren, gelden wel een aantal voorwaarden, namelijk:

• Voor veel behandelingen is er een leeftijdsgrens van 42 jaar.
  • Per 1 januari 2023 kunt u niet meer terecht bij ons voor behandelingen met donorzaad of donoreicellen, tenzij u al bij ons onder behandeling was vóór 1 januari 2023.
  • Voor alle behandelingen geldt bij de vrouw een Body Mass Index (BMI)‐grens van 38.

Bekijk de videoanimatie over IVF/ICSI:

Animatie over IVF en ICSI behandelingen

English version

Vergoedingen

Voor vragen over de kosten van een vruchtbaarheidsbehandeling, kunt u contact opnemen met de afdeling administratie van het Catharina Ziekenhuis, telefoonnummer 040 – 239 89 18.

Gezamenlijk laboratorium in Tilburg

De IVF-laboratoria van het Catharina Ziekenhuis en het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg zijn samengevoegd in het Centrum Voortplantingsgeneeskunde Brabant. Op deze manier bundelen we onze kennis en kunde. Onze embryologen en IVF-analisten zijn werkzaam in het IVF-laboratorium in Tilburg.

In het Catharina Ziekenhuis kunt u terecht voor onderzoek naar de oorzaak van onvervulde kinderwens (oriënterend fertiliteitsonderzoek) en de behandeling van endometriose. Ook de behandelingen met ovulatie-inductie, intra-uteriene inseminatie en IVF/ICSI worden uitgevoerd in het Catharina Ziekenhuis. De bevruchting van eicellen alleen vindt plaats in het laboratorium van het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg. Hier worden de embryo’s beoordeeld en teruggeplaatst. Ook het invriezen van de embryo’s gebeurt op deze locatie. U gaat dan tijdens een IVF behandeling twee keer naar Tilburg: voor het inleveren van de eicellen en zaadcellen en voor het terugplaatsen van een embryo.