Duplexonderzoek arterie temporalis (Folder)

Chirurgie Vaatchirurgie / Vaatlab
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Duplexonderzoek arterie temporalis (Folder)

Er is voor u een afspraak gemaakt voor een duplexonderzoek van de arterie temporalis op het Vaatlaboratorium. Dit is een echografisch onderzoek waarbij de slagaders in beide oksels en ter hoogte van de slaap aan beide zijden van het hoofd met behulp van geluidsgolven in beeld worden gebracht. De laborant verricht metingen om de bloeddoorstroming en het verloop van deze slagaders te beoordelen op een eventuele ontsteking van de vaatwand.

Wij hopen dat u zich met behulp van deze folder goed kunt voorbereiden. Het is goed u te realiseren dat voor u persoonlijk de situatie anders kan zijn dan hier beschreven.

Voorbereiding

Het onderzoek vindt plaats op het Vaatlaboratorium, route 120 op de 1e etage. U kunt zich aanmelden via de aanmeldzuil en daarna kunt u plaatsnemen in de wachtruimte totdat de laborant u oproept.

Ter voorbereiding vragen we u om uw hals- en oorsieraden, bril en gehoorapparaat af en/of uit te doen voorafgaand aan het onderzoek. Een eventueel haarstuk kunt u afdoen in de onderzoekkamer.

Het onderzoek

Gedurende het onderzoek ligt u op een onderzoektafel. De laborant begint met metingen in de oksels te verrichten, hiervoor moet u uw bovenlichaam ontkleden. Een hemd of BH (ondergoed) kunt u aanhouden.

Vervolgens brengt de laborant (koude) gelei aan op de huid bij de oksels en bij het oor (ook in het haar). Dit is om een goede geleiding van de geluidsgolven te krijgen. Daarna gaat de laborant met de echokop over de huid, waardoor de bloedvaten (in kleur) op het beeldscherm van het echoapparaat zichtbaar zijn. Dit is niet pijnlijk. Ook is uw bloedstroom tijdens het onderzoek hoorbaar.

Na het onderzoek verwijdert de laborant de gel. Er kunnen echter wel wat gelresten achterblijven in de haren, deze zijn gemakkelijk thuis uit te wassen.

Het onderzoek duurt maximaal 1 uur.

Uitslag

Het resultaat van het onderzoek krijgt u van uw behandelend arts bij een volgend polikliniekbezoek. Indien anders, dan zal de behandelend arts of vaatlaborant dit met u bespreken.

Verhinderd

Als u om dringende redenen uw afspraak niet kunt nakomen, dan dient u tenminste één dag voor het onderzoek contact op te nemen met de poli chirurgie

Opleidingsziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Wij leiden artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat ook een zorgverlener in opleiding uw behandeling, onderzoek of operatie kan uitvoeren. Maar dit is niet altijd zo. Uw veiligheid staat altijd bij ons voorop. Als een zorgverlener in opleiding u helpt, werkt deze altijd onder begeleiding van een gediplomeerd zorgverlener. Als u niet wilt dat een zorgverlener in opleiding u helpt, dan kunt u dit met uw arts bespreken.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan contact op met de poli chirurgie/vaatlaboratorium.

Catharina Ziekenhuis
Telefoon 040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Spoedeisende Hulp
040 – 239 96 00

Vaatlaboratorium
040 – 239 71 50

Routenummer(s) en overige informatie vindt u op www.catharinaziekenhuis.nl/vaatchirurgie.