Duplexonderzoek van de nierslagaders (arteria renalis) (Folder)

Chirurgie Vasculaire Interne Geneeskunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Duplexonderzoek van de nierslagaders (arteria renalis) (Folder)

Er is voor u een afspraak gemaakt voor een duplexonderzoek van de nierslagaders op het Vaatlaboratorium. Dit is een echografisch onderzoek waarbij deze slagaders met behulp van geluidsgolven inbeeld worden gebracht. Ook kan op deze manier de bloedstroom worden gemeten. Wij hopen dat u zich met behulp van deze folder goed kunt voorbereiden. Het is goed u te realiseren dat voor u per­soonlijk de situatie anders kan zijn dan hier beschreven.

Voorbereiding

Uw maag en darmen liggen gedeelte­lijk voor de te onderzoeken slagader. Om het onderzoek zo goed mogelijk te laten verlopen zijn enkele voorbe­reidingen van belang. Wij vragen u de dag voorafgaand aan het onderzoek het onderstaande voedingsvoorschrift te volgen. Dit gaat gasvorming tegen.

Vermijd het gebruik van:
  • koolsoorten en peulvruchten, zoals bonen, erwten, kapucijners en maïs of soep waarin deze verwerkt zijn;
  • uien, paprika, spruiten, prei en knoflook;
  • koolzuurhoudende drank en kauwgom;
  • Nicotine (vanaf 24.00 uur).

Voor het onderzoek moet u nuchter zijn, dit betekent dat u vanaf 24.00 uur niets meer mag eten, drinken en ro­ken. Medicijnen mag u innemen met een slokje water. Gebruik op dag van het onderzoek géén kauwgom.

Indien het onderzoek bij u  ’s middags plaatsvindt mag u een licht ontbijt gebruiken met thee. U mag geen koffie drinken.

Als u diabetespatiënt bent mag u de ochtend van het onderzoek een licht ontbijt gebruiken. Bijvoorbeeld twee beschuiten met jam en/of rookvlees en een kopje slappe thee. U mag geen koffie drinken.

Het onderzoek vindt plaats op het Vaatlaboratorium, of op de polikliniek Chirur­gie. Als niemand aanwezig is achter de balie mag u in de wacht­ruimte plaatsnemen. Voordat het onderzoek begint vragen wij u om het te onderzoeken lichaamsdeel te ontkleden.

Het onderzoek

Het onderzoek wordt uitgevoerd door een laborant van de afdeling. Gedurende het onderzoek ligt u op een onderzoektafel. Tijdens het onderzoek moet u op uw buik of op uw zij gaan liggen. De laborant brengt een gelei aan op de huid. Dit is om een goede geleiding van de geluidsgolven te krijgen. Daarna gaat de laborant met een apparaatje over de huid, waardoor de bloedvaten (in kleur) op het beeldscherm van de computer zichtbaar zijn. Het kan noodzakelijk zijn dat de laborant met dit apparaatje wat op uw buik moet drukken. Dit geeft een drukkend gevoel. Eventueel is uw bloedstroom tijdens het onderzoek ook hoorbaar. Tijdens het onderzoek vragen we u enkele malen om uw adem in te hou­den. Het onderzoek duurt ongeveer 45 minuten tot 1 uur.

Uitslag

Het resultaat van het onderzoek krijgt u van uw behandelend arts bij het volgende polikliniekbezoek.

Verhinderd

Als u om dringende redenen uw afspraak niet kunt na­komen, dan dient u tenminste één dag voor het onderzoek contact op te nemen met de afdeling.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan contact op met het Vaatlaboratorium.

Contactgegegens

Catharina Ziekenhuis
Telefoon 040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl