Onderzoeken met MOVIPREP voorbereiding bij diabetes mellitus (tablet, Byetta of Victoza) (Folder)

Inwendige geneeskunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

U komt binnenkort naar het Catharina Ziekenhuis voor een onderzoek waarbij voorbereiding (laxeren) met MOVIPREP noodzakelijk is.

Onderzoeken met MOVIPREP voorbereiding hebben bij mensen met diabetes invloed op de bloedglucosespiegel omdat het eetpatroon tijdelijk wijzigt. Daarom moet u uw medicijngebruik tijdelijk aanpassen. Om eventuele problemen te voorkomen is het belangrijk dat u de richtlijnen in deze folder goed leest en opvolgt.

Gebruikt u insuline?

Als u insuline gebruikt (eventueel naast boven beschreven medicijnen) lees dan de folder: ‘Onderzoeken met MOVIPREP voorbereiding bij diabetes mellitus (Insuline)‘.

Advies schema’s tabletten, Byetta, Bydureon en Victoza

Tijdens de voorbereidingen van het onderzoek met MOVIPREP krijgt u een tijdelijk voedingsadvies. Door dit voedingsadvies gaat u tijdelijk minder koolhydraten dan normaal gebruiken.

In het onderstaande schema staat vermeld hoe uw medicatie aangepast dient te worden tijdens het laxeren met Moviprep. De aanpassingen in uw medicatie zijn afhankelijk van uw diabetesbehandeling en het moment van nuchter zijn.

Als u beschikt over een bloedglucosemeter, neem deze dan mee naar het onderzoek. Bij twijfel of als u vragen heeft dan kunt u contact opnemen met de diabetesverpleegkundigen. Onze contactgegevens staan achter in deze folder vermeld.

Let op: Inname van een grote hoeveelheid vruchtensap of het volgen van een vloeibaar dieet kan de bloedglucosewaarden tijdelijk verhogen.

Let bij onderstaande schema’s goed op de tijd waarop u de afspraak heeft.

Druivensuiker meenemen op de dag van het onderzoek

Op de dag van het onderzoek neemt u druivensuiker mee. Mocht u last krijgen van hypoverschijnselen (lage bloedsuiker), dan neemt u 4 tabletten druivensuiker in om de bloedglucosewaarden weer te laten stijgen.

Indien u beschikt over een bloedglucosemeter meet u uw bloedglucosewaarde en neemt u, als uw bloedglucosewaarde te laag is, 4 tabletten druivensuiker in om de bloedglucosewaarden weer te laten stijgen. Zo nodig herhaalt u dit na 30 minuten.

Krijgt u ondanks de juiste voorzorgsmaatregelen toch hypoverschijnselen (honger, beven, zweten, een trillerig gevoel, bleekheid, wazig zien, hoofdpijn en duizeligheid) of een bloedglucosewaarde lager dan 4.0 mmol/l, drink dan één glas limonade gemaakt van één deel limonadesiroop en drie delen water. Ook kunt u 20 gram druivensuiker gebruiken (bijvoorbeeld Dextro energy).

U doet er goed aan druivensuikertabletten mee te nemen wanneer u voor het onderzoek naar het ziekenhuis komt. Mochten de voorzorgsmaatregelen onverhoopt niet toereikend zijn, dan heeft u toch iets bij de hand om een hypo te behandelen.

Hervatten van uw normale medicijngebruik

Als u weer normaal mag eten en drinken kunt u de gebruikelijke dosering tabletten Byetta, Bydureon of Victoza voor de eerstvolgende maaltijd weer gaan innemen en/of injecteren. U hoeft de ochtenddosering tabletten of Byetta die u normaal gesproken inneemt of injecteert niet in te halen.

Vragen

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met uw eigen diabetesverpleegkundige of met de diabetesverpleegkundigen in het Catharina Ziekenhuis.

Contactgegevens