Thuismonitoring bij nierschade (Folder)

Inwendige geneeskunde Monitoringscentrum Nierziekten
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

040 - 239 91 11
Catharina een Santeon ziekenhuis

Thuismonitoring bij nierschade (Folder)

U heeft chronische nierschade en wordt hiervoor in het Catharina Ziekenhuis behandeld door de nefroloog (specialist in nieren). Het ziekenhuis kan u daarbij begeleiden via thuismonitoring. In deze folder leggen we uit hoe het monitoren van uw gezondheid op afstand gaat.

Waarom thuismonitoring?

Met thuismonitoring houdt het ziekenhuis uw gezondheid op afstand in de gaten. U gebruikt hiervoor de Patient Journey app. In deze app vult u regelmatig uw metingen en klachten in.

Onze monitoringsverpleegkundigen bekijken deze gegevens. Zo kunnen ze op tijd zien welke zorg u nodig heeft. Ook krijgt u zelf meer inzicht in uw gezondheid. Overleg, adviezen en het aanpassen van medicijnen gaan meestal via de telefoon. Doordat we uw gezondheid op afstand goed in de gaten kunnen houden, hoeft u alleen naar het ziekenhuis te komen als dat echt nodig is.

Wat wordt er van u verwacht?

Als u kiest voor thuismonitoring, vragen we u om via de Patient Journey app vragen te beantwoorden, metingen door te geven en informatie te lezen. Ook vragen we u om bloed te laten afnemen. Thuismonitoring bij nierschade bestaat uit vier onderdelen.

  1. Vragen beantwoorden en metingen doen

Uw nefroloog spreekt met u af hoe vaak uw gezondheid wordt gecontroleerd. Dit kan bijvoorbeeld één keer per maand zijn, of één keer per half jaar. Via de app hoort u wanneer het tijd is voor de controle en wat u moet doen.

Bijvoorbeeld:

  • vragen beantwoorden over eventuele klachten;
  • thuis uw bloeddruk meten – 4 dagen lang in de ochtend en avond;
  • uzelf wegen en uw gewicht doorgeven;
  • bloedafname en urine inleveren.
  1. Beoordelen van uw gegevens (triage)

De monitoringsverpleegkundige bekijkt in ons systeem uw antwoorden en metingen. Zo ziet de verpleegkundige hoe het met u gaat. Dit noemen we ook wel triage. Alleen als het nodig is, nemen we contact met u op (of als u behoefte heeft aan contact).

U krijgt daarna een bericht in de app dat uw gegevens zijn beoordeeld. Zien we dat alles goed gaat? Dan hoeft er niets te veranderen aan uw behandeling. Het blijft wel belangrijk om gezond te leven.

  1. Informatie in de app

In de app vindt u een bibliotheek met informatie over chronische nierschade. U leest hier meer over:

  • klachten,
  • medicijnen,

Ook vindt u tips over wat u zelf kunt doen om ervoor te zorgen dat uw nieren minder snel achteruit gaan. Zo leert u meer over uw ziekte en kunt u meedenken over uw behandeling.

  1. Jaarlijkse controle in het ziekenhuis

U komt minimaal één keer per jaar op controle bij uw behandelaar in het ziekenhuis, ook wanneer uw gezondheid stabiel is. Bij deze controle kijken we uitgebreider naar uw bloed en urine (24-uurs).

Wat heeft u nodig voor thuismonitoring?

Om mee te doen aan thuismonitoring, heeft u een paar dingen nodig:

  • Een smartphone of tablet om de Patient Journey app te gebruiken. Let op! Wanneer uw3 smartphone of tablet te oud is, werkt de app niet of niet goed.
  • Een betrouwbare bloeddrukmeter.
  • Een betrouwbare weegschaal.

In de app staat precies hoe u uw bloeddruk en gewicht thuis op de juiste manier meet.

Om thuis de bloeddruk te kunnen meten is het belangrijk dat u gebruikmaakt van een betrouwbare bloeddrukmeter. Als u thuis al een bloeddrukmeter heeft, kunt u op de website van de Hartstichting zien of door de QR-code hieronder te scannen of uw bloeddrukmeter aan de eisen voldoet. Indien u er geen heeft, kunt u er een van het ziekenhuis krijgen. Bespreek dit met uw behandelaar.

Let op: De nauwkeurigheid van de bloeddrukmeter kan na 2 jaar gebruik afnemen. Het is daarom nodig om na het verstrijken van die termijn de bloeddrukmeter te vervangen. Via uw arts kunt u een nieuw apparaat aanvragen, die u vervolgens kunt afhalen bij de Medicura winkel. 

Zo installeert u de app

Het ziekenhuis meldt u aan als nieuwe gebruiker van de Patient Journey app. U ontvangt vervolgens een e-mail van Patient Journey app op het e-mailadres dat bij het ziekenhuis bekend is. Als u de e-mail niet direct ziet, kijk dan in uw spam of ongewenste mail. Open deze e-mail op het apparaat dat u wilt gebruiken voor thuismonitoring, zoals uw telefoon of tablet. Klik op de link in de e-mail om de Patient Journey app te installeren. Daarna volgt u de stappen in de app.

Bent u de e-mail kwijt? Neem dan contact op met het Monitoringscentrum. Zij kunnen u de link nog een keer sturen.

Zo gebruikt u de app

In de Patient Journey app staat een duidelijke uitleg. Hieronder leest u de belangrijkste stappen:

  • Na het installeren vult u uw persoonlijke gegevens in.
  • U voert de persoonlijke code in die u per e-mail heeft ontvangen.
  • Zet meldingen aan. Dit is belangrijk, zodat u op tijd de juiste informatie krijgt. U zet meldingen aan via de instellingen van uw apparaat.
  • U ontvangt uitnodigingen om vragenlijsten in te vullen en metingen door te geven. De eerste intakevragenlijst krijgt u één dag na het installeren van de app.
  • Als u iets vergeet in te vullen, krijgt u een herinnering.
  • Na de beoordeling (triage) van uw gegevens krijgt u een terugkoppeling in de app.

U kunt de app ook delen met uw partner of iemand anders die u vertrouwt. Zo kunt u samen naar de informatie kijken. Let op: alles wat u invult is dan ook zichtbaar voor die persoon. U deelt de app via de profielpagina.

Bescherming van uw gegevens

De informatie die u via de app invult, is medische informatie. Het Catharina Ziekenhuis is aangesloten bij een samenwerking van 7 ziekenhuizen: Santeon en Zorg bij jou. Ook voor thuismonitoring werken wij samen. Voor meer informatie zie ook de website: https://santeon.nl/project/zorg-bij-jou/. Samen met Santeon, Zorg bij jou B.V. en Patient Journey App zijn maatregelen genomen om uw privacy te bewaken. U heeft toestemming gegeven voor het delen van medische informatie. Alleen noodzakelijke medische persoonsgegevens worden in de app geplaatst en gedeeld met het Monitoringscentrum. In onze privacyverklaring leest u hoe we met uw gegevens omgaan en welke (privacy)rechten u heeft.

Wilt u geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met uw zorgverlener.

Gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Om de zorg continu te verbeteren, deelt Zorg bij jou geanonimiseerde gezondheidsgegevens voor wetenschappelijk onderzoek met ziekenhuizen en samenwerkingsverbanden van ziekenhuizen.

Wilt u geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met uw zorgverlener.

Kost thuismonitoring geld?

Thuismonitoring is onderdeel van onze zorgverlening. De kosten voor thuismonitoring worden vergoed vanuit de basisverzekering, met uitzondering van het eigen risico. Neem bij vragen contact op met uw zorgverzekeraar.

Vragen of klachten? Zo neemt u contact op

Bij spoed:
  • Heeft u levensbedreigende klachten? Bel dan 112.
  • Heeft u dringende klachten? Bel dan uw huisarts of de huisartsenpost.
Geen spoed, wel een vraag?
  • Heeft u een vraag over uw nierziekte, medicijnen of voeding? Stel deze dan tijdens de controlemomenten via de Patient Journey app.
  • Is het nodig uw vraag eerder te stellen? Dan kunt u:
    • Bellen met de verpleegkundig specialist via de afdeling Nierziekten – dialyse op 040-239 58 00. Bereikbaar op werkdagen van 9.00-12.00 en van 13.30-16.00 uur.
  • Een bericht sturen via MijnCatharina naar uw nefroloog, verpleegkundig specialist of diëtist.

Technische hulp nodig bij de app?

  • Voor hulp of vragen bij het installeren van de app kunt u ons Monitoringscentrum bellen op 040-239 62 00. Bereikbaar op werkdagen tussen 08.00 en 16.30 uur.

Opleidingsziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Wij leiden artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat ook een zorgverlener in opleiding uw behandeling, onderzoek of operatie kan uitvoeren. Maar dit is niet altijd zo. Uw veiligheid staat altijd bij ons voorop. Als een zorgverlener in opleiding u helpt, werkt deze altijd onder begeleiding van een gediplomeerd zorgverlener. Als u niet wilt dat een zorgverlener in opleiding u helpt, dan kunt u dit met uw arts bespreken.

Aanvullende informatie

Routenummer(s) en overige informatie over de afdeling nierziekten en het Monitoringscentrum kunt u terugvinden op:


© 2025 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden