Zygomafractuur (Folder)

5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Zygomafractuur (Folder)

Uw behandelend arts heeft bij u een breuk van het jukbeen/jukbeenboog geconstateerd die operatief behandeld moet worden. In deze folder kunt u nog eens nalezen wat na afloop van de behandeling belangrijk voor u is. Het is goed u te realiseren dat voor u persoonlijk de situatie anders kan zijn dan hier beschreven.

De behandeling

Op de operatiekamer wordt u onder algehele narcose gebracht. De breuk wordt dan terug in zijn goede positie gezet en als het nodig is met metalen plaatjes vastgezet. Deze ingreep gebeurd via een of meerdere sneden, namelijk:

1. wenkbrauw
  2. onder het onderste ooglid
  3. via de mond

Na de behandeling

U komt na de behandeling op de verpleegafdeling. De eerste dag na de operatie wordt een controlefoto gemaakt. Aan de hand van deze foto wordt bekeken wanneer u naar huis mag. De pijnklachten verdwijnen meestel binnen enkele dagen. U kunt de pijn bestrijden met paracetamol 500 mg (maximaal 6 per dag), tenzij de kaakchirurg u een ander pijnstillend middel heeft voorgeschreven.

Mondverzorging

Uitleg over de mondverzorging krijgt u van de mondhygiëniste. U mag de tanden poetsen na elke maaltijd en ’s avonds voordat u gaat slapen, voor zover mogelijk. Daarnaast wordt geadviseerd uw mond drie maal daags na het poetsen, te spoelen met chloorhexidine 0,2%. Hiermee start u de dag na de operatie, totdat u weer normaal kunt poetsen.

(Als bijwerking kan een zwarte verkleuring van de tanden en de tong ontstaan, dit gaat vanzelf weg als u stopt met de spoeling.)

Wat u verder moet weten

• Gebruik geen alcohol in combinatie met medicatie. Alcohol verhoogt de kans op wondcomplicaties en vertraagt de genezing.
  • Roken heeft een nadelige invloed op de wondgenezing.
  • Om na de behandeling zwelling van de wang te voorkomen, kunt u een plastic zakje met fijngemaakt ijs of een koelelement tegen de wang houden. Doe dit ongeveer 20 minuten. Leg dit zakje niet rechtstreeks tegen de wang maar omwikkel het met bijvoorbeeld een doekje. Haal regelmatig de ijsblokjes van de wang. Dit in verband met de kans op bevriezing.
  • Als u na de ingreep moeite heeft met eten, adviseren wij u de eerste dagen vloeibaar en gemalen voedsel te gebruiken. Zodra de kiezen weer van elkaar kunnen, kunt u geleidelijk het normale eetpatroon weer oppakken.
  • De eerste 10 dagen na de ingreep mag u alleen zachte voeding eten.
  • Niet hard kauwen.
  • Pas op met hete dranken (zoals thee) en warm voedsel tijdens de dag van de behandeling. Hierdoor kunnen nabloedingen optreden.
  • Gedurende 10 dagen de neus NIET snuiten.
  • Niezen met open mond.
  • U mag niet sporten of zware fysieke activiteiten verrichten, totdat de kaakchirurg u hier toestemming voor geeft. Stoot vooral niet uw hoofd, daardoor zou de jukboog opnieuw kunnen losraken.
  • Wanneer u weer kunt gaan werken hangt af van de pijn en het ongemak die u ervaart.
  • Gedurende de eerste twee weken niet op kant van uw gezicht gaan liggen waar u bent geopereerd.

Wanneer moet u contact opnemen met het ziekenhuis

Het spreekt vanzelf dat de arts alles in het werk zal stellen om complicaties tot een minimum te beperken. Toch bestaat er altijd een geringe kans op een nabloeding of een wondinfectie. U kunt contact opnemen met de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie als:

• de pijn, zwelling en slikklachten na twee dagen niet verminderen;
  • of als er sprake is van koorts (boven de 39° C).

Tijdens kantooruren kunt u contact opnemen met de polikliniek van Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie. Neem ’s avonds, ’s nachts en in het weekend contact op met de Spoedeisende Hulp.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Dan kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de polikliniek Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Polikliniek Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie