RTL Nieuws: Meer tijd voor zorg in ziekenhuis door slimme pleister

De slimme pleister is aan een opmars bezig. Zo meet en registreert een slimme sensor de ademhalingsfrequentie, hartslag, activiteit en lichaamshouding van een patiënt. Deze Healthdot is sinds 2021 standaard zorg in diverse ziekenhuizen voor meer toepassingen. Dit na wetenschappelijk onderzoek dat plaatsvond in het Catharina Ziekenhuis. Innovaties zoals deze sensor verlagen in ziekenhuizen de werkdruk, waardoor professionals meer tijd over houden voor andere zorgtaken.

Dat was voor RTL Nieuws reden om het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven te bezoeken. Hoogleraar en anesthesioloog Arthur Bouwman van het Catharina Ziekenhuis, patiënt Bert Kaiser en Maaike Kleinsmann, hoogleraar design voor digitale transformatie van de TU Delft kwamen aan het woord. Zij bespraken de vele mogelijkheden van de Healthdot voor monitoring op afstand.

Eerder naar huis

Met de slimme pleister hoeven verpleegkundigen niet meer bij iedere patiënt handmatig de hartslag en ademhaling op te schrijven. De waardes worden automatisch en beveiligd gekoppeld aan de patiënt. In het Catharina Ziekenhuis loopt een nieuw onderzoek: in hoeverre verpleegkundigen minder tijd kwijt zijn aan dagelijkse, handmatige metingen. En in hoeverre verpleegkundigen patiënten die plotseling verslechteren, eerder opmerken.

De sensor wordt in het ziekenhuis opgeplakt en kan 14 dagen blijven zitten. Dat zorgt er ook voor dat patiënten eerder naar huis kunnen. Na bijvoorbeeld een maagverkleining kan de monitoring thuis plaatsvinden. De sensor leest dan twee weken lang elke vijftien minuten de signalen af.

Voldoende comfort

Hoogleraar Arthur Bouwman legt uit hoe het Philips-apparaat werkt. “We plakken de pleister aan de linkerzijde, ter hoogte van de ribbenboog. Daar meet de pleister de waarden het beste.” Patiënt Bert Kaiser vindt het draagcomfort ‘reuze meevallen’ en heeft er geen last van.

Samenwerken is cruciaal

De Healthdot is een innovatie met meer voordelen. Met de invoering van deze technologische innovatie worden zorgprocessen slimmer ingericht. Dit verbetert de zorg en verlaagt de kosten. De uitrol van technologische hulpmiddelen kan vaak uitdagend zijn, omdat veel partijen betrokken zijn. Maaike Kleinsmann: “Zorginstellingen en verzekeraars moeten daarom goed met elkaar samenwerken om dat voor elkaar te krijgen.”

Samenwerkingsverband e/MTIC

De Healthdot is tot stand gekomen binnen het samenwerkingsverband e/MTIC. Binnen dat verband werken Philips, verschillende ziekenhuizen in de regio Eindhoven en de TU/e samen aan innovaties binnen de gezondheidszorg. Zo is de slimme sensor sinds 2021 in diverse ziekenhuizen voor meer toepassingen succesvolle standaard zorg. Dit na wetenschappelijk onderzoek in het Catharina Ziekenhuis.

RTL Nieuws besteedde eind december aandacht aan de Healthdot in het Catharina Ziekenhuis. De uitzending is hier terug te kijken. Het onderwerp begint op 3’30”.

Bron: RTL Nieuws