Spoedeisende Hulp 24/7: “Hier wil je echt een keer achter de schermen kijken”

SEH-verpleegkundige Emma van der Vleuten zag zichzelf maandagavond aan het werk in het RTL5-programma Spoedeisende Hulp 24/7. Zij liet haar werk de afgelopen maanden vastleggen door de camera’s. “En dat is bij de eerste patiënt best wel gek. Zo’n filmploeg maakt indruk. Ik ben er trots op, er is iets heel moois van gemaakt.”

Emma van der Vleuten zat maandagavond samen met haar vriend en familie op de bank naar zichzelf te kijken. In een van de eerste beelden van haar roept ze ‘bitterballenvrijdag’. “Toen ik dat zei, dacht ik al ‘als ze dat uitzenden, dan ga ik het nog een tijdje horen.’” Niet veel later kwamen de eerste appjes binnen. “Met bewegende plaatjes van mezelf erin. Ach, dit is óók wie ik ben. Dat mogen mensen best zien.”

“Laten zien wat ik doe”

En zo mogen mensen nog wel meer dingen écht zien van Emma. “Ik hou van mijn werk en wil laten zien wat ik doe. Daarom doe ik mee. Ik roep wel vaker dat ik de leukste baan heb die er is. Nu kan ik dat eindelijk laten zien. Je zult mij nooit horen zeggen dat ik geen zin heb in mijn werk, want ik heb een afwisselende baan waarbij ik geen idee heb wat ik die dag ga doen. En ja, soms is het aangrijpend, want het is natuurlijk wel de spoedeisende hulp, maar ik hoop dat kijkers ook de mensen achter de verpleegkundigen en artsen zien.”

De spoedeisende hulp leent zich er volgens Van der Vleuten uitstekend voor om camera’s toe te laten. “Het is typisch zo’n plek waar mensen graag een kijkje achter de schermen willen nemen. Dat kan nooit, nu wel. Ik hoop dat mensen zien dat we als een hecht team samenwerken voor de beste zorg, dat we met elkaar praten als er heftige dingen gebeuren, maar dat we ook samen lol hebben. Gelukkig zag je dat in de eerste aflevering al terug.”

Adrenaline

In de eerste aflevering is een patiënt in het Haga Ziekenhuis te zien die gereanimeerd wordt. “Dat deze casus is gefilmd is uitzonderlijk. De reanimatie kon alleen worden gefilmd omdat de patiënt eerst minder ziek was en toestemming heeft kunnen geven. Dat was soms wel jammer tijdens de filmdagen. Wij krijgen als team de meeste adrenaline als patiënten heel ziek zijn en je samen met een team van artsen en verpleegkundigen in een spoedsituatie moet uitvinden wat de beste behandeling is. Patiënten die zó ziek zijn, kunnen we vooraf niet om toestemming vragen om gefilmd te worden, zij worden dus niet in beeld gebracht. Toch heeft de filmploeg echt een goed en volledig beeld van ons werk neergezet.”

Emma hoopt met haar deelname aan het programma te laten zien dat ze op de spoedeisende hulp van het Catharina Ziekenhuis een mooie baan heeft. “Het is superleuk, dynamisch en afwisselend. Er is actie en adrenaline. Er willen steeds minder mensen in een ziekenhuis werken, helaas. Ik hoop dat mensen door deze serie denken: ‘nou, eigenlijk toch wel heel mooi werk, zo’n SEH. Dat wil ik ook’.”

De afleveringen van Spoedeisende Hulp 24/7 worden op maandagavond om 20.30 uur uitgezonden op RTL5. Terug- en vooruitkijken kan via Videoland.

Verpleegkundige Melissa vertelde eerder deze week op Omroep Brabant over de opnames van de serie: luister het fragment hieronder terug.