Sneller herstel voor patiënten met knieprothese in Catharina Ziekenhuis

Patiënten die een nieuwe knie krijgen in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven herstellen sneller door een nieuwe behandeling. Door aangepaste pijnbehandeling beginnen patiënten enkele uren na de operatie, samen met de fysiotherapeut, al aan hun revalidatie. Tot voor kort hielden patiënten na een totale knieoperatie eerst twee dagen bedrust. “Het sneller beginnen met het werken aan herstel, heeft ook een psychologisch effect,” aldus orthopedisch chirurg Robin van Kempen van het Catharina Ziekenhuis. “Hoe sneller patiënten op de been zijn, hoe prettiger ze zich voelen en hoe sneller ze weer zelfstandig worden. De patiënt werkt zo actief mee aan zijn eigen herstel.”

Het nieuwe behandelconcept komt uit Denemarken. De orthopeed, anesthesist, fysiotherapeut en de verpleging werken in dit concept nauw samen en begeleiden de patiënt als team. Om de patiënten snel op de been te krijgen, moet vooral de pijnstilling aangepast worden. En ook de fysiotherapeut en de verpleegkundigen zijn de eerste dagen intensiever met de patiënt bezig. Ze geven namelijk dezelfde zorg in minder dagen. De ontslagcriteria voor patiënten blijven natuurlijk hetzelfde.

Ook zijn de patiënten meer tevreden bij het ontslag. Bovendien verwacht het ziekenhuis dat patiënten sneller naar huis kunnen. “Gemiddeld liggen patiënten met een totale knieprothese vijf dagen in ons ziekenhuis. We verwachten dat sommigen door deze aanpak al na drie dagen naar huis mogen,” aldus Van Kempen.

In het Catharina Ziekenhuis krijgen 250 patiënten jaarlijks een nieuwe knieprothese. De nieuwe behandeling wordt in het ziekenhuis de standaardprocedure bij plaatsing van een totale knieprothese.