Soms maakt iemand indruk om wie ze is…

Soms kom je mensen tegen die op de een of andere manier indruk op je maken, niet om wat ze doen maar om wie ze zijn. Naomi was zo iemand. Vandaag, op haar verjaardag, nemen we afscheid van een heel bijzondere vrouw. Vandaag brandt er een kaarsje voor jou. Onze blogster Naomi Kanters (1989-2021) overleed vrijdag op 31-jarige leeftijd aan de gevolgen van borstkanker.

Twee jaar lang vertelde ze in haar blogs op de website van het Catharina Ziekenhuis openhartig over haar leven met uitgezaaide borstkanker. Niet omdat ze zichzelf zielig vond, maar om anderen een hart onder de riem te steken. En ze wilde een aantal taboes doorbreken. Haar positieve energie en haar onbaatzuchtigheid hebben een onuitwisbare indruk gemaakt op velen binnen ons ziekenhuis en veel van haar trouwe lezers.

De dood was voor haar ver weg ondanks dat ‘venom’, zoals ze de kanker noemde in haar lichaam, beetje bij beetje terrein won. Ze wist elke keer de kracht te vinden om door te gaan. En ze wilde dat haar ziekte niet voor niks was. Als ervaringsdeskundige zat ze in de patiëntenraad van het Catharina Kanker Instituut om zo haar ervaringen te gebruiken om de zorg voor patiënten binnen het ziekenhuis nog verder te verbeteren. En tot vorige week zette ze zich in voor de truienactie ‘Eindhoven Samen Sterk’ van het Catharina Onderzoeksfonds. Want onderzoek naar kanker vond ze belangrijk.

Naomi wilde leven en ze wilde vooral niet dat de kanker haar leven bepaalde. Ze maakte prachtige reizen met haar man en genoot ervan les te geven aan ‘haar’ kleuters. Vorig jaar haalde ze ook nog haar motorrijbewijs en kocht ze haar eigen motor. Ze genoot van het leven. Zoals ze zelf altijd zei; ‘ik word de langstlevende palliatieve kankerpatiënt die er rondloopt’!

Helaas ging het voor de feestdagen hard achteruit en won de kanker terrein. Soms is het leven niet eerlijk. Lieve Naomi, met je heldensokken aan en alle superkrachten die je bezat, blijf je onze superheldin!