Stilleggen bevolkingsonderzoek borstkanker geen reden tot paniek

Borstkankerchirurg Yvonne van Riet van het Catharina Ziekenhuis waarschuwt voor onnodige paniek vanwege de berichten in de media over mogelijk ‘500 extra sterfgevallen’ door het tijdelijk stilzetten van het bevolkingsonderzoek borstkanker. “Mijn collega Johanne Bloemen en ik vinden dat bericht tamelijk ongenuanceerd. Er is van alles op af te dingen en mensen moeten vooral niet in de paniek schieten.”

“Op de eerste plaats hebben we het over uitstel, geen afstel. Nu, drie maanden later, komt iedereen gewoon weer aan de beurt. Die screening is vooral gericht op vroege detectie en voorkomt geen borstkanker. Vooral de kleinere, niet palpabele tumoren worden aangetoond. Die groeien in drie maanden hooguit enkele millimeters. En zo zijn er nog wel een aantal kritische kanttekeningen te plaatsen bij dat getal van ‘500 extra doden’. Mensen worden onnodig bang gemaakt en daar is geen enkele reden toe.”

Op de foto: Johanne Bloemen (l) en Yvonne van Riet (r). Beiden borstkankerchirurg in het Catharina Ziekenhuis.

“Mensen die ongerust zijn, en zeker mensen met klachten, hoeven natuurlijk helemaal niet te wachten op de oproep van het bevolkingsonderzoek. Als je iets voelt dan kan je huisarts je meteen doorverwijzen. Daarmee heb je bij ons binnen 24 uur een afspraak voor een mammografie. Met de aanschaf van een tweede mammograaf is de capaciteit voor borstonderzoek in het Catharina Ziekenhuis onlangs verdubbeld. Wij kunnen moeiteloos een inhaalslag maken, iedereen die zich zorgen maakt kan meteen bij ons terecht.”

Het Borstkankercentrum is telefonisch te bereiken via 040 – 239 66 00.