Blijf jezelf, tel even tot 11

Wees zuinig op onze zorgverleners

Bijna de helft van onze medewerkers heeft te maken met agressie en heeft hier langdurig last van. In het ziekenhuis lopen emoties soms hoog op. Begrijpelijk. U maakt zich misschien zorgen over uw gezondheid of die van uw naaste.

Maar agressie is nooit normaal. Bekijk onze tips waarmee we samen de zorg veilig kunnen houden.

Kijkt u mee naar de video? Over hoe even pauzeren helpt om rustig te blijven in een stressvolle situatie.

 

Lees de indrukwekkende verhalen van onze zorgmedewerkers

Marijke:  “Je doet je best — en dan word je zó behandeld”

Fleur: “Deze manier van praten helpt niemand”

Agressie in de zorg

De ziekenhuisomgeving kan spannend en stressvol zijn. Misschien bent u in het ziekenhuis omdat u ziek bent. Of omdat een dierbare van u bij ons behandeld wordt. De spanning zorgt soms voor een kort lontje, ook tegen de zorgmedewerker. En die begrijpt dat vaak wel, maar normaal is het natuurlijk niet. Want agressie tegen onze medewerkers is niet oké.

Zorgmedewerkers die met agressie tijdens het werk te maken krijgen, kunnen daar veel last van hebben. Daarom vragen wij aandacht voor agressie in de zorg. We zetten ons in voor een veilige en respectvolle omgeving, voor zowel patiënten, bezoekers als zorgmedewerkers. Zodat onze medewerkers hun werk met liefde blijven doen. En dat is hard nodig. Nu en in de toekomst.

Wat is agressie?

Onder agressie verstaan we het uiten van dreigementen, het gebruiken van fysieke kracht of macht, dan wel het dreigen daarmee. U kunt hierbij denken aan iemand manipuleren, schelden, vernederen, discrimineren, bedreigen, (seksueel) intimideren, betasten, slaan, schoppen, gooien met spullen en vernielen.

Wat kunt u doen?

Tip 1: Volg de richtlijnen van het ziekenhuis
Respecteer de huisregels van het ziekenhuis. Vraag de medewerkers om uitleg als u ergens onzeker over bent. Zij zijn er om u te helpen.

Tip 2: Wees empathisch en geduldig
Realiseer u dat zorgverleners hun best doen om iedereen zo goed mogelijk te helpen. Soms kan het wat langer duren voordat u aan de beurt bent of voordat u antwoord krijgt op uw vragen. Maar wij doen echt ons best u zo snel  mogelijk te helpen. 

Tip 3: Communiceer duidelijk en respectvol
Stel vragen op een beleefde manier en geef de ander de ruimte om te antwoorden. Bent u ontevreden over de zorg? Bespreek dit dan op een respectvolle manier. Zoek een geschikt moment om uw zorgen te uiten en vraag om uitleg.

 

 

 

Wat helpt ú om rustig te blijven in een stressvolle situatie?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Enkele reacties

“Wanneer ik erg lang moet wachten, ga ik toch maar even op mijn mobiel nieuws lezen of een vriendin appen. Dan word ik niet zo ongeduldig.” – Marina
“Meestal stap ik maar uit de situatie, dan ga ik een kop koffie drinken. Want met rustig blijven bereik je meer.” – Nienke
“Vraag aan de verpleging/arts welk tijdstip het schikt om even om de tafel te gaan en bespreek dan wat je dwars zit. Dit heeft mij erg geholpen.” – Anoniem

 

 


© 2025 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden