Blijf jezelf, tel even tot 11
Wees zuinig op onze zorgverleners
Bijna de helft van onze medewerkers heeft te maken met agressie en heeft hier langdurig last van. In het ziekenhuis lopen emoties soms hoog op. Begrijpelijk. U maakt zich misschien zorgen over uw gezondheid of die van uw naaste.
Maar agressie is nooit normaal. Bekijk onze tips waarmee we samen de zorg veilig kunnen houden.
Kijkt u mee naar de video? Over hoe even pauzeren helpt om rustig te blijven in een stressvolle situatie.
Lees de indrukwekkende verhalen van onze zorgmedewerkers
Marijke: “Je doet je best — en dan word je zó behandeld”
Fleur: “Deze manier van praten helpt niemand”
Agressie in de zorgDe ziekenhuisomgeving kan spannend en stressvol zijn. Misschien bent u in het ziekenhuis omdat u ziek bent. Of omdat een dierbare van u bij ons behandeld wordt. De spanning zorgt soms voor een kort lontje, ook tegen de zorgmedewerker. En die begrijpt dat vaak wel, maar normaal is het natuurlijk niet. Want agressie tegen onze medewerkers is niet oké. Zorgmedewerkers die met agressie tijdens het werk te maken krijgen, kunnen daar veel last van hebben. Daarom vragen wij aandacht voor agressie in de zorg. We zetten ons in voor een veilige en respectvolle omgeving, voor zowel patiënten, bezoekers als zorgmedewerkers. Zodat onze medewerkers hun werk met liefde blijven doen. En dat is hard nodig. Nu en in de toekomst. Wat is agressie?Onder agressie verstaan we het uiten van dreigementen, het gebruiken van fysieke kracht of macht, dan wel het dreigen daarmee. U kunt hierbij denken aan iemand manipuleren, schelden, vernederen, discrimineren, bedreigen, (seksueel) intimideren, betasten, slaan, schoppen, gooien met spullen en vernielen. |
Wat kunt u doen?Tip 1: Volg de richtlijnen van het ziekenhuis Tip 2: Wees empathisch en geduldig Tip 3: Communiceer duidelijk en respectvol
|
Wat helpt ú om rustig te blijven in een stressvolle situatie?
|
|
Enkele reacties |
| “Wanneer ik erg lang moet wachten, ga ik toch maar even op mijn mobiel nieuws lezen of een vriendin appen. Dan word ik niet zo ongeduldig.” – Marina |
| “Meestal stap ik maar uit de situatie, dan ga ik een kop koffie drinken. Want met rustig blijven bereik je meer.” – Nienke |
| “Vraag aan de verpleging/arts welk tijdstip het schikt om even om de tafel te gaan en bespreek dan wat je dwars zit. Dit heeft mij erg geholpen.” – Anoniem |