Trauma Centrum: ‘Complexe gynaecologische zorg gecentraliseerd in Catharina Ziekenhuis’

Het televisieprogramma Trauma Centrum op SBS6 geeft van maandag tot en met vrijdag dagelijks om 20.00 uur een inkijkje in het leven van patiënten en het ziekenhuispersoneel van het Catharina Ziekenhuis. In de aflevering van vanavond voert gynaecoloog-oncoloog dr. Ralph Hermans samen met chirurg dr. Ignace de Hingh een debulking operatie uit bij een patiënt met baarmoederkanker. Een zeer complexe operatie.

In Nederland wordt per jaar bij ongeveer 1700 vrouwen baarmoederkanker vastgesteld. De meeste vrouwen zijn tussen de 55 en 80 jaar. “In dit geval ging het om een 52-jarige vrouw met een tumor van 14 centimeter in haar baarmoeder met uitzaaiingen naar lymfeklieren in de buik. Een operatie is dan de enige optie. We hebben er wel voor gekozen om haar eerst drie chemokuren te geven om te kijken of de tumor zou slinken en de uitzaaiingen zouden afnemen. Het is een zware operatie dus hoe kleiner de tumor, des te beter”, legt dr. Ralph Hermans uit.

Gecentraliseerde zorg

Complexe behandelingen op het gebied van gynaecologische kanker in Brabant zijn ondergebracht in het Catharina Ziekenhuis. Deze stap past bij de sterke focus en expertise van het ziekenhuis op kankerzorg. Hermans: “Deze specifieke zorg rondom complexe gynaecologische zorg is gecentraliseerd, omdat het gaat om complexe operaties. Dan is het van belang dat een operatieteam zo’n operatie veelvuldig uitvoert om de expertise te behouden. We hebben al veel vlieguren gemaakt, het gaat om meer dan 60 patiënten per jaar .”

Operatie

Het stadium van baarmoederkanker bepaalt hoe uitgebreid de debulking operatie is. “Over het algemeen halen we de baarmoeder, de eierstokken, eileiders en de lymfeklieren rondom de grote lichaamsslagaders weg”, zegt dr. Hermans, “uitzaaiingen nestelen zich vooral in deze gebieden. Het is essentieel dat al deze tumoren radicaal verwijderd worden. Een enkele keer kiezen we er voor bij jonge vrouwen om de eierstokken niet te verwijderen. Als we die weghalen heeft dat namelijk direct een enorme impact op de hormoonhuishouding. We beginnen de operatie met een fikse incisie, van het schaambeen tot de navel. Dan verwijderen we de baarmoeder en halen we zoveel mogelijk zichtbaar tumorweefsel weg. Na de operatie volgt vaak nog chemotherapie en bestralingen.”