Trauma Centrum: tweelinggeboorte ‘met de helm op’

Het televisieprogramma Trauma Centrum op SBS6 geeft van maandag tot en met vrijdag dagelijks om 20.00 uur een inkijkje in het leven van patiënten en het ziekenhuispersoneel van het Catharina Ziekenhuis. In de aflevering van vanavond voert gynaecoloog dr. Minouche van Rumste een keizersnede uit bij een tweeling.

De geboorte van een tweeling is een heel bijzonder moment. Wordt het een vaginale bevalling of keizersnede? “Het antwoord op die vraag hangt vooral af van de manier waarop de baby’s in de baarmoeder liggen. Vaginaal bevallen is alleen mogelijk als het eerste kindje en liefst ook het tweede kindje, met het hoofdje naar beneden ligt. In dit geval lag het eerste kindje in een stuitligging dus hebben we besloten om een keizersnede uit te voeren”, legt gynaecoloog dr. Minouche van Rumste uit.

‘Gentle sectio’

Net als bij een keizersnede van een eenling wordt er in het Catharina Ziekenhuis bij een tweeling ook een ‘gentle sectio’, een zogenoemde ‘vriendelijke keizersnede’, uitgevoerd. Zo laat de gynaecoloog op het moment van geboorte het operatiedoek zakken. Voordat ze het doek laat zakken draait ze het gezichtje van de baby naar de ouders toe. De baby wordt dan langzaam uit de baarmoeder naar buiten getild. “We willen de gebeurtenis van een geboorte op de operatiekamer nét zo intiem laten zijn als wanneer de moeder op een natuurlijke wijze bevalt. Dit bijzondere moment voor toekomstige ouders moet niet aanvoelen als een operatie. Vroeger werd de keizersnede uitgevoerd en zag de moeder in een flits haar kind voorbijkomen voordat het naar de eerste verzorging ging. Maar nu kunnen de ouders meekijken hoe hun kindje uit de buik wordt gehaald. Het kind wordt daarna niet meteen onderzocht, maar eerst bloot op de buik van de moeder gelegd. Dit directe huid-op-huidcontact is onder meer voor de binding van groot belang”, legt Van Rumste uit, “zo heeft de moeder ook écht het gevoel dat ze bevallen is.”

Huid-op-huid contact

Er is tegenwoordig een overvloed aan onderzoek dat laat zien dat mama’s en baby’s bij elkaar horen. Huid-op-huidcontact is heel belangrijk. Het heeft alleen maar voordelen; de hartslag van zowel de baby als de moeder dalen en er is een grotere kans dat de melkproductie van de moeder goed op gang komt. Baby’s die direct huid op huid contact hebben gehad hebben minder bijvoeding nodig en huilen minder.

Complexer

Een tweelingbevalling is natuurlijk wel wat complexer dan een eenlingbevalling. Daarom zal de bevalling standaard in het ziekenhuis plaatsvinden onder begeleiding van een gynaecoloog. Bij de geboorte van een tweeling is altijd veel medisch personeel aanwezig: de gynaecoloog, een kinderarts, een arts in opleiding en meerdere verpleegkundigen. “Een tweeling bevalling is altijd bijzonder, ook voor ons. En als kers op de taart werd tijdens de opnames van Trauma Centrum het tweede kindje ‘met de helm op geboren’. Dat betekent dat het kindje dan in de vliezen geboren wordt. Vroeger werden er allerlei sprookjes gekoppeld aan het kindje dat in de vliezen geboren werd. Zo zou het kindje in het latere leven veel geluk tegemoet gaan”, aldus dr. Van Rumste. “Een mooie start van je leven dus…”