Tussen leven en dood zit vaak maar zes minuten

René Tio werkt als cardioloog in het Catharina Ziekenhuis, hét hart- en vaatcentrum van Nederland. Hij is een vurig pleitbezorger van meer AED’s in ons land. “Tussen leven en dood zit vaak maar zes minuten. Het is aan ons om die strijd tegen de tijd te winnen.”

Wat is de impact van AED-reanimatie voordat een patiënt in het ziekenhuis belandt?

“Het allerbelangrijkste bij een hartstilstand is het onderkennen van het probleem door omstanders. Dat vraagt om bewustwording. Kennis. Het begint al bij het herkennen van een hartaanval, bellen van 112, starten van de reanimatie en natuurlijk het ter plaatse krijgen van een AED. Hoe eerder dat apparaat in werking treedt des te groter is de kans dat iemand de aanval overleeft.”

In mijn omgeving is er binnen zes minuten geen AED voor handen’, zegt u in de video. Oeps?

“Ja, dat dacht ik ook toen ik de site raadpleegde van de Hartstichting. De buurt waar ik woon, blijkt een blinde vlek. Er hangt een AED op de lokale tennisclub, maar die is alleen beschikbaar als de club open is.

Chuis

Hoe ‘hartveilig’ is Nederland eigenlijk?

“Internationaal gezien staan we er goed voor. Met dank aan de hoge dekking in ons land aan AED’s en burgerhulpverleners die via 112 inzetbaar zijn bij een hartstilstand. Maar om ons land nóg hartveiliger te maken hebben we er zeker 5.000 AED’s extra nodig. De Hartstichting roept burgers in wijken op samen met de buurt een AED aan te schaffen.”

De Hartstichting verwacht veel van het fenomeen crowdfunding.

“Het zou inderdaad mooi zijn als er dankzij crowdfunding meer AED’s komen te hangen in buurten waar ze nu nog niet beschikbaar zijn. Toch vraag ik me wel af of we dat alleen aan de buurten zelf moeten overlaten. De ene wijk is nu eenmaal draagkrachtiger dan de andere. Moet de overheid of bedrijfsleven niet bijspringen? Anders creëer je een soort tweedeling.”

Wat is de belangrijkste stap om onze openbare ruimte hartveiliger te maken??

“Toch weer die bewustwording. Dat blijft de basis. Zodat mensen precies weten wat ze moeten doen in noodgevallen. Dat betekent dus extra Basic Life Support-cursussen geven op scholen, maar ook bij sportverenigingen. Op hun velden vinden immers de meeste hartstilstanden plaats als gevolg van extra inspanningen die mensen leveren. En realiseer je ook dat je bij een hartaanval niet alleen alert moet zijn voor het slachtoffer, maar ook op de persoon die de eerste hulp biedt.”

Hoe bedoelt u dat?

“Als je direct eerste hulp biedt aan een slachtoffer kun je niet ineens weglopen tijdens het reanimeren om een AED te halen. Dat moet een ander doen. Het zou mooi zijn als we ooit een manier vinden waarbij een AED na een melding via 112 vanzelf naar de plek toe komt. Bijvoorbeeld als drone of zelfrijdend autootje. Maar dat is AED 3.0. Aan de andere kant: nog geen tien jaar geleden wist helemaal niemand wat een AED was.”

Wat is er over 10 jaar normaal op het gebied van AED, reanimatie en hartveiligheid denkt u?

“Wearables, in de vorm van een horloge of ID. Die nemen nu al een enorme vlucht. Maar misschien dragen we tegen die tijd wel allemaal een chip in ons lichaam. Zodat er automatisch een alarm afgaat zodra je een hartaanval krijgt en dat alarm belt dan vanzelf. Vervolgens reist het AED dus via een drone of zelfrijdend autootje naar de juiste plek waar omstanders gebruik kunnen maken van die AED.”