Uniek onderzoek: darmoperatie mét voedsel

In het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven is een onderzoek gestart waar de komende jaren 280 darmpatiënten aan mee doen en wat nergens anders in de wereld wordt gedaan.

Oncologisch chirurg dr. Misha Luyer gaat bij patienten na of het herstel na een darmoperatie sneller verloopt als er vóór, tijdens en na de operatie voedsel wordt ingebracht in de twaalfvingerige darm.

Wie geopereerd moet worden, moet nuchter zijn. Patiënten mogen niet eten, omdat tijdens de ingreep bijvoorbeeld voedsel mogelijk in de longen terecht zou kunnen komen, met alle complicaties van dien. Daar heeft chirurg Luyer iets op gevonden.

<!–

Benieuwd geworden? Lees dan het hele verhaal dat het Eindhovens Dagblad over dit bijzondere onderzoek schreef.

–>