Veel belangstelling voor live hartoperaties

Het Catharina Ziekenhuis heeft woensdag een live TAVI procedure en een openhartoperatie laten zien tijdens de Hartweek van het Catharina Ziekenhuis. “Via de liesslagader van de patiënt hebben we een hartklep zonder enige complicatie kunnen vervangen”, legt cardioloog dr. Guus Brueren uit. In de middag verving hartchirurg dr. Ka Yan Lam de hartklep chirurgisch tijdens een openhartoperatie.

Ruim 200 belangstellenden keken vanuit de Congreszaal van het ziekenhuis op een groot scherm live mee tijdens de opertaies en belangstellenden uit het hele land konden beide operaties live volgen via de websites van de kranten van onder meer het AD en het Eindhovens Dagblad (ED). De operaties waren ook te volgen via social mediakanalen van de Hartstichting, Harteraad en het ziekenhuis zelf.

LIVE OPERATIE: Een hartoperatie vanuit het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven . Je kijkt hier live mee met een hartoperatie waarbij de aortaklep wordt vervangen.

App de Expert

Onder de naam ‘App de Expert’ konden kijkers tijdens beide operaties via WhatsApp en Facebook direct vragen stellen. Het ziekenhuis wil op een laagdrempelige manier, inhoudelijke vragen van geïnteresseerden beantwoorden en angsten van patiënten voor operaties wegnemen. Op eerdere live operaties kreeg het ziekenhuis veel positieve reacties. Veel patiënten vinden het fijn om te zien wat hen te wachten staat voor een operatie. De operaties zijn terug te kijken via www.catharinaziekenhuis.nl/appdeexpert.