Veelbelovend precisiewerk voor patiënten met buikvlieskanker

Injecteerbare chemogel kan een nieuw wapen worden in de strijd tegen buikvlieskanker. In de Brainport-regio wordt door de Technische Universiteit Eindhoven en het Catharina Ziekenhuis hard gewerkt om deze nieuwe behandelmethode te introduceren voor patiënten met buikvlieskanker.

De TU/e ontwikkelde een vloeibare gel die met een naald in de buikholte gespoten kan worden. Zodra de vloeistof in het lichaam komt, verandert het in een gel. De gel kan geladen worden met een chemokuur, waardoor heel plaatselijk chemotherapie gegeven kan worden.

Aantrekkelijk concept

In hun zoektocht naar een toepassing van deze gel kwamen de onderzoekers in contact met prof. dr. Ignace de Hingh van het Catharina Ziekenhuis. Hij zocht iets voor gebruik in de buikholte. De Hingh heeft door de jaren heen een internationale reputatie opgebouwd op het gebied van buikvlieskanker. Hij is continu op zoek naar nieuwe behandelmethoden voor deze kwetsbare patiëntengroep. “Er wordt al langer nagedacht over hoe je chemotherapie voor langere tijd op de juiste plek kunt brengen”, zegt hij. “Je wilt de chemo nergens anders in het lichaam, dan daar waar de kanker zit, omdat ze op andere plekken bijwerkingen veroorzaakt.”

Het concept om langdurig chemotherapie in de buik te brengen door middel van deze gel vindt hij heel aantrekkelijk. “Er zijn al heel wat pogingen gedaan, alleen technisch zitten er veel haken en ogen aan. Ik heb goede hoop dat het nu echt gaat lukken. Dan hebben we een nieuwe, belangrijke manier van behandelen te pakken.”

Behoud van kwaliteit van leven

De eerstvolgende stap zijn dierproeven. Die worden uitgevoerd aan het Maastricht UMC+. “Hopelijk kunnen we aan het eind van het onderzoek zeggen dat we een gel in handen hebben die we bij patiënten mogen gaan inbrengen. Daarmee willen we hun leven zo lang mogelijk verlengen met zo weinig mogelijk bijwerkingen en behoud van kwaliteit van leven.”

Interview lezen Elsevier

Het weekblad Elsevier sprak met de drie onderzoekers van de TU/e, het Maastricht UMC+ en het Catharina Ziekenhuis die bezig zijn met deze nieuwe toepassing. Lees hier hun verhaal.

Interview BNR terugluisteren

En luister hier naar een interview op BNR over de ontwikkeling van deze injecteerbare chemogel.