‘Voor de beste behandeling heb je nou eenmaal de laatste technologieën nodig’

Als topklinisch ziekenhuis met een bovendien bovenregionale functie als kankerinstituut en centrum voor hart- en vaatziekten, besloot het Catharina Ziekenhuis halverwege 2015 als eerste ziekenhuis in Nederland te investeren in een state-of-the-art PET-CT-scan.

De scanner wordt onder meer ingezet bij het vroegtijdig opsporen en behandelen van kanker of een dreigend hartinfarct. Na een half jaar is de afdeling Nucleaire Geneeskunde zeer positief over de resultaten.

PET/CT-scanner Catarina Ziekenhuis

“Dankzij de hogere scansnelheid kunnen we per dag 30 procent meer patiënten behandelen die voor een PET-CT-scan in aanmerking komen.” Dat zegt nucleair geneeskundige Dirk Wyndaele in het magazine FMT Gezondheidszorg. “Dankzij een softwarerevolutie stelt deze scanner ons in staat kankerlaesies groter dan 3 millimeter nauwkeurig te gaan bestuderen.”

Lees het hele interview met Dirk Wyndaele in FMT Gezondheidszorg.