Thuis voorbereiden op uw afspraak in het Catharina Ziekenhuis

U heeft een afspraak in het Catharina Ziekenhuis. Een goede voorbereiding helpt om uw bezoek prettig en goed te laten verlopen. Hieronder leest u wat u kunt doen vóór uw afspraak, wat u mee moet nemen en wat u van ons kunt verwachten.

Informatie over uw afspraak

U ontvangt vooraf informatie over uw afspraak per brief of via de patiënt-app of MijnCatharina. Hierin staat:

  • Waar u moet zijn
  • Wat u moet meenemen of voorbereiden, bijvoorbeeld een vragenlijst invullen
  • Of u nuchter moet blijven (dat betekent een tijdlang niet eten of drinken) of bepaalde medicijnen moet gebruiken

Controleer uw gegevens

Het is belangrijk dat uw persoonlijke gegevens kloppen. In de patiënt-app of MijnCatharina kunt u uw:

  • Contactgegevens controleren
  • Gegevens van huisarts en zorgverzekering controleren
  • Medische voorgeschiedenis bekijken

Zo zorgen we samen voor veilige en passende zorg.

Dit neemt u mee naar uw afspraak

Zorg dat u het volgende meeneemt:

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • Uw zorgpas
  • Een actueel overzicht van uw medicijnen
  • Uw afspraakbrief of e-mail
  • Eventueel een verwijsbrief
  • Uw ingevulde vragenlijsten of labformulier (indien van toepassing)
  • Uw vragen, op papier of op uw telefoon, zoals ‘Wat gaat er gebeuren? Zijn er risico’s? Wat zijn de alternatieven?’

Tip: neem eventueel iemand mee naar uw afspraak. Twee horen meer dan één.

Kunt u niet komen? Meld het op tijd

Kunt u niet naar uw afspraak komen? Laat het ons zo snel mogelijk weten. Dan kunnen wij een andere patiënt helpen in uw plaats. We doen een moreel beroep op u: samen houden we de zorg toegankelijk.

Bel of gebruik MijnCatharina om uw afspraak te wijzigen of annuleren.

Labformulier en onderzoeken

Soms krijgt u van tevoren een labformulier, bijvoorbeeld voor bloedonderzoek. Neem dit mee naar uw afspraak of plan eerst een bezoek aan het laboratorium. Zo ligt de uitslag al klaar bij uw arts.

Kom op tijd (maar niet te vroeg)

Zorg dat u op tijd komt, maar niet eerder dan 10 minuten voor uw afspraak. Zo voorkomen we drukte in de wachtruimte. Weet u niet precies waar u moet zijn? Bekijk alvast de route op onze website of vraag het aan onze gastvrouwen bij binnenkomst.

Met wie heeft u een afspraak?

Het Catharina Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Dat betekent dat u soms wordt geholpen door een arts of verpleegkundige in opleiding. Zij werken altijd onder toezicht van ervaren specialisten.

Spreekt u een andere taal?

Spreekt u niet goed Nederlands? Vraag of iemand met u mee kan komen. In sommige gevallen kunnen we een tolk inschakelen. Geef dit van tevoren aan bij het maken van de afspraak.
Bekijk ook onze informatie in andere talen door boven op de pagina op de button Vertalen te klikken. 

Heeft u klachten op de dag zelf?

Bent u ziek of heeft u bijvoorbeeld griepklachten? Bel dan de polikliniek om te overleggen of uw afspraak door kan gaan. Zo beschermen we andere patiënten en medewerkers.

Samen beslissen

We vinden het belangrijk dat u samen met uw zorgverlener beslist over uw zorg. Dat heet samen beslissen. U mag altijd vragen stellen en uw voorkeuren aangeven. Denk vooraf na over wat voor u belangrijk is. Dat helpt bij het gesprek.

Meer informatie

Heeft u nog vragen na het lezen van deze pagina? Neem dan gerust contact met ons op via de contactpagina.


© 2025 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden