Eileiders verwijderen, voorkomt eierstokkanker in de toekomst

Vrouwen die een gynaecologische buikoperatie, zoals bijvoorbeeld een baarmoederverwijdering of een sterilisatie ondergaan, kunnen zonder risico’s in diezelfde operatie ook meteen de eileiders laten verwijderen. Dit om eierstokkanker in de toekomst te voorkomen. Dit blijkt uit onderzoek van Laura van Lieshout, die vandaag promoveert aan de Radboud Universiteit in Nijmegen met haar promotie-onderzoek ‘Overcoming the Silent Lady Killer’.

Laura van Lieshout promoveert aan de Radboud Universiteit in Nijmegen met haar promotie-onderzoek ‘Overcoming the Silent Lady Killer’.

Op dit moment kan nog niet iedere vrouw kiezen of ze tijdens een geplande gynaecologische buikoperatie de eileiders wil laten weghalen. “In het kader van het Stop OVarian Cancer implementatie-project (STOPOVCA), gefinancierd door het KWF, is er een keuzehulp ontwikkeld om vrouwen te helpen bij het maken van die keuze”, legt promovendus Laura van Lieshout uit.

Veilig

De eileiders hebben, na een voltooide kinderwens, geen andere functie meer. “Maar omdat de risico’s van een buikoperatie groter zijn dan het risico op het krijgen van eierstokkanker, is het preventief verwijderen van de eileiders niet verstandig. Maar als een vrouw toch een gynaecologische buikoperatie moet ondergaan, dan is het direct verwijderen van de eileiders in dezelfde operatie, veilig. Deze zogenaamde opportunistische salpingectomie, zou standaard besproken moeten worden met elke vrouw die geen kinderwens meer heeft”, legt Laura van Lieshout uit.

Eierstokkanker

In 2004 toonde haar begeleider, gynaecoloog oncoloog dr. Jurgen Piek van het Catharina Ziekenhuis, als eerste in de wereld aan dat afwijkingen die wijzen op een voorlopers stadia van kanker bij vrouwen met een erfelijk verhoogd risico op eierstokkanker, niet in de eierstok, maar in de eileiders gevonden worden. Later onderzoek van andere groepen uit de wereld laat hetzelfde zien en geeft aanwijzingen dat ook voor de niet-erfelijke vorm van eierstokkanker, de eileider in minimaal  60 procent van de gevallen de veroorzaker is van eierstokkanker.

Gynaecoloog oncoloog dr. Jurgen Piek van het Catharina Ziekenhuis toonde als eerste in de wereld aan dat afwijkingen die wijzen op eierstokkanker in de eileiders gevonden worden.

‘Silent lady killer’

Die onderzoeksresultaten hebben Piek aangespoord om te onderzoeken of het mogelijk is om in een eerder stadium op een veilige manier de eileiders te verwijderen om zo later kanker te voorkomen. “Eierstokkanker heeft de bijnaam ‘silent lady killer’. Het is de meest dodelijke vorm van alle kankers van het vrouwelijk genitaal, omdat het meestal pas in een laat stadium ontdekt wordt. Eierstokkanker wordt jaarlijks in Nederland bij ongeveer 1300 vrouwen vastgesteld; elk jaar sterven ongeveer 1000 vrouwen aan deze vorm van kanker. Door vrouwen een keuze te geven, en door het bespreekbaar te maken, kunnen we dat aantal naar beneden krijgen.”

Laura van Lieshout verdedigt vandaag, dinsdag 17 mei, haar proefschrift ‘Overcoming the Silent Lady Killer’. Haar promotor is dr. J.A. de Hullu van de Radboud universiteit. Haar co-promotoren zijn dr. Jurgen Piek van het Catharina Ziekenhuis en prof. R.P.M.G. Hermens van de Radboud universiteit.