‘Waardegedreven zorginkoopmodel vraagt vertrouwen en lange adem’

Bij value based healthcare staat de waarde voor de patiënt centraal. Dat zou dus ook voor de financiering van de zorg moeten gelden. Echter wordt bij betaling per verrichting kwaliteitsverbetering niet beloond, maar soms juist bestraft. Dat dat anders kan, laten het Catharina Ziekenhuis en zorgverzekeraar CZ zien. Zij sloten een zorgcontract dat de kwaliteitsverbetering in hartzorg beloont.

De innovatie won in 2016 de prestigieuze VBHC-prize en de afgelopen jaren werd het belang van zo’n waardegedreven zorginkoopmodel voor atriumfibrilleren en coronairlijden wetenschappelijk bewezen. Nu werken ziekenhuis en zorgverzekeraar aan uitbreiding in de hele zorgketen, vertellen Anja Lenssen, medisch adviseur bij CZ, en Dennis van Veghel, manager van de cardiologen en cardiochirurgen in het Catharina Ziekenhuis.

Transparantie

De partijen vonden elkaar al jaren geleden. “Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven startte, in samenwerking met het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, al in 2012 met het transparant maken van de hartzorg door middel van uitkomstinformatie op een aantal indicatoren”, legt Van Veghel uit. “Die metingen worden gebruikt als basis voor verbeterprojecten en het aanpassen van bepaalde processen. Met succes. Het leidde er bijvoorbeeld toe dat het aantal interventies en het aantal IC-dagen afnamen. Maar, die kun je niet meer declareren en dus zie je eigenlijk dat verbetering in kwaliteit soms negatief wordt beloond.”

Verder lezen? Ga naar Qruxx.nl.

Het verhaal over value based healthcare is het tweede artikel in een serie van drie over waardegedreven zorg in het hartcentrum van het Catharina Ziekenhuis. Qruxx, het kennisplatform over waardegedreven zorg van de redactie van Skipr en Zorgvisie interviewde eerder in deze serie Geranne Engwirda en Lukas Dekker over NHN. Hier lees je hun hele verhaal.

Linnean, het Catharina Ziekenhuis en Qruxx organiseren op 10 september een online werkbezoek aan het Catharina Ziekenhuis. Het thema is ‘Waardegedreven zorg als medicijn voor het zorgsysteem’. Anja Lenssen en Dennis van Veghel zullen tijdens het werkbezoek in gesprek gaan met Simon Broersma, hoofdredacteur van Qruxx. Aanmelden is gratis en kan hier.