“Wat hier opvalt is de gedrevenheid om grensverleggend bezig te zijn”

Het worden drukke tijden voor prof. dr. Volkher Scharnhorst, want naast zijn baan als klinisch chemicus in het Algemeen Klinisch Laboratorium (AKL) van het Catharina Ziekenhuis, is hij sinds kort ook hoogleraar aan de TU/e. Met één been in het laboratorium, bezig met de allernieuwste biomedische technologie, met het andere been aan het bed van de patiënt om de opgedane kennis meteen te testen. En tussendoor colleges geven aan studenten van de TU/e.

Als hoogleraar aan de TU/e gaat hij de samenwerking van de TU/e, Máxima Medisch Centrum (MMC) en het Catharina Ziekenhuis in het Expertise Centrum Klinische Chemie Eindhoven stroomlijnen. “Nieuwe analyses en ingewikkelde testen ontwikkelen waarvan je vermoedt dat patiënten er iets aan hebben en die vervolgens ook op patiëntengroepen testen”, aldus prof. dr. Volkher Scharnhorst.

Scharnhorst is het zevende staflid van het Catharina Ziekenhuis dat tot hoogleraar wordt benoemd. “Het ontbeert de regio Eindhoven aan een Academisch Ziekenhuis. Eigenlijk vervult het Catharina deels die rol”, legt Scharnhorst uit tijdens een interview aan het Eindhovens Dagblad.

Hij benadrukt dat het ziekenhuis niet voor niets in de top meedraait, tussen de academischeie ziekenhuizen als het gaat om hoog complexe ingerepen en zorgzwaarte. Het gaat dan vooral om hart- en vaataandoeningen en zeldzame kankertumoren. Ook het wetenschappelijk onderzoek dat in het ziekenhuis gedaan wordt, scoort internationaal hoog. “We publiceren het meest van alle niet-academische ziekenhuizen in wetenschappelijke bladen als de British Journal en the Lancet. Wat me in dit ziekenhuis opvalt, is de gedrevenheid en de wil van veel artsen om grensverleggend bezig te zijn.”

Lees het hele interview dat prof. dr. Scharnhorst gaf aan het Eindhovens Dagblad