‘We zijn een menselijk ziekenhuis, geen fabriek’

Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven heeft voor het negende achtereenvolgende jaar het keurmerk Top Employers Cure & Care gekregen. Werkgevers met zo’n keurmerk maken zich onder meer sterk op het gebied van salaris, arbeidsvoorwaarden, ontwikkeling en training. Een keurmerk voor ‘Beste Werkgever’ is één, maar hoe vertaalt zich dat op de werkvloer? Eva van Vlokhoven (27), oncologisch verpleegkundige, vertelt haar verhaal over haar werk in het Catharina Ziekenhuis.

Eva werkt inmiddels al weer 5,5 jaar in het Catharina Ziekenhuis. “Ik heb de opleiding MBO V gedaan en heb tijdens stages op diverse plekken de kans gekregen om te ‘snuffelen’. Hier kwam ik ook in aanraking met oncologie, die afdeling stak er voor mij met kop en schouders bovenuit. Ik wilde dan ook heel graag werken in het Catharina Ziekenhuis. Alles zit hier onder één dak. Met een eigen afdeling Radiotherapie en natuurlijk het Catharina Kanker Instituut”, vertelt Eva van Vlokhoven. Na haar afstuderen trok ze dan ook de stoute schoenen aan en stuurde ze een open sollicitatie. “Er waren destijds geen vacatures, maar ik had geluk. Mijn brief werd er uitgepikt.”

Leven en dood

Werken op de afdeling oncologie van het Catharina Ziekenhuis vindt Eva vooral een eer. “Voor mij is werken met kankerpatiënten iets heel intiems. Het is ontzettend bijzonder dat je als verpleegkundige wordt toegelaten in een bijzonder stukje leven. Het gaat hier in eerste instantie om de zorg voor de patiënten, maar ook naasten en familie willen vooral als het om leven en dood gaat, aandacht. Op deze afdeling komen alle facetten van het verpleegkundig vak aan bod en dat maakt het voor mij zo interessant. Naast alle medische handelingen is een goed gesprek nét zo waardevol. En je hoeft niet altijd iets te zeggen om tot steun te zijn, er even voor iemand zijn is voldoende”, benadrukt Eva.

Menselijke karakter

Het bijzondere aan het Catharina Ziekenhuis vindt ze het menselijke karakter. “Er wordt veel geklaagd over de zorg, maar ik probeer altijd nog dat extra stapje te zetten voor een patiënt. En dat kan in dit ziekenhuis. De zorg voor de patiënt staat hier nog echt voorop, daar streven we allemaal naar. En tuurlijk, dat lukt niet altijd, we hebben het allemaal druk. Maar ik merk dat de wil er hier absoluut is, we zijn geen fabriek. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk en zorg voor balans.”

Uitdagen

Het Catharina Ziekenhuis is niet alleen een ziekenhuis waar kennis wordt ontwikkeld, het ziekenhuis probeert de kennis ook te behouden door hun mensen te blijven uitdagen. “Dat is prachtig om te zien, want kennis betekent ontwikkeling. En door te blijven investeren in medewerkers, ben ik ervan overtuigd dat we ook op de lange termijn de beste zorg aan onze patiënten kunnen blijven geven. Voor mezelf zie ik nog genoeg kansen en uitdagingen”, aldus Eva, “waar ik over vijf jaar sta? Ik denk er over om een hematologische opleiding te volgen”, lacht ze, “maar over vijf jaar hoop ik hier nog steeds te werken.”