1000ste keer brachytherapie bij patiënt met prostaatkanker in Catharina Ziekenhuis

Op dinsdagmorgen 11 januari2011 wordt voor de 1000ste keer brachytherapie bij een patiënt met prostaatkanker uitgevoerd. Deze bestralingstechniek wordt al tien jaar toegepast in het Catharina Ziekenhuis en is een zeer succesvol samenwerkingsproject tussen de afdelingen radiotherapie, urologie en klinische fysica.

Brachytherapie voor prostaatkanker is een speciale bestralingstechniek waarbij met behulp van holle naalden radioactieve staafjes in de prostaat worden gebracht. Hierbij wordt een hoge dosis straling aan het tumorweefsel gegeven waarbij het gezonde omliggende weefsel zoveel mogelijk wordt gespaard. De behandeling is zeer succesvol. Na vijf jaar was 97% van de mensen vrij van ziekte. Ook van de personen met een agressieve prostaatkanker zien we dat 89% na vier jaar vrij is van ziekte. Door ontwikkeling van de techniek heeft nog maar een klein deel van de mensen last van de bestraling. Ongeveer 8% heeft darmklachten nadien en 5% klachten met plassen.

Expertise
Tien jaar geleden werd in het Catharina Ziekenhuis voor de eerste keer brachytherapie bij prostaatkanker uitgevoerd. Daarmee was dit het eerste ziekenhuis in Zuid-Nederland dat deze bestralingstechniek gebruikte. Nog steeds is het ziekenhuis landelijk gezien een van de koplopers qua aantal uitgevoerde behandelingen van prostaatkanker middels brachytherapie.

Waardering
Patiënten met prostaatkanker waarderen de nauwe samenwerking in het Catharina ziekenhuis tussen urologen, radiotherapeuten en de groep klinische fysica. Vanaf het begin zijn zowel de uroloog als de radiotherapeut bij de behandeling betrokken.