Left Ventricular Assist Device (LVAD)

Bij hartfalen kunnen we een Left Ventricular Assist Device (LVAD) op het hart plaatsen. Deze operatie gebeurt in het Erasmus MC in Rotterdam, in het transplantatiecentrum. Na de operatie kunnen patiënten de nacontroles laten uitvoeren in ons ziekenhuis.

De LVAD is een pomp die op het hart wordt aangesloten om bloed vanuit het hart naar de grote lichaamsslagader (aorta) te brengen. De LVAD werkt op batterijen, die de patiënt zelf altijd bij zich moet dragen. Om de LVAD te plaatsen, moeten we het borstbeen openen. De chirurg maakt een opening in het hart waarop hij de LVAD aansluit. Het andere uiteinde van de LVAD verbindt de chirurg met de grote lichaamsslagader (aorta). De kabel voor de batterij komt door een kleine opening in de buik naar buiten. Deze operatie vindt plaats in het Erasmus MC in Rotterdam. Na de operatie kunnen patiënten de nacontroles laten uitvoeren in ons ziekenhuis.

Harttransplantatie

Het plaatsen van een LVAD is meestal een tijdelijke oplossing voor patiënten die een harttransplantatie moeten ondergaan. De wachttijd voor een transplantatie kan soms oplopen tot meerdere jaren. Steeds vaker is de LVAD ook een blijvende oplossing, voor patiënten die niet meer in aanmerking komen voor een harttransplantatie.