Thuismonitoring voor patiënten met een ICD, pacemaker of looprecorder | afdeling Remote care

Het Catharina Hart- en Vaatcentrum gebruikt thuismonitoring voor patiënten met een ICD, pacemaker of looprecorder. Hierdoor zijn mogelijke problemen bij onze patiënten sneller te signaleren en behandelen en hoeven patiënten minder vaak voor een controle naar het ziekenhuis te komen.

Patiënten met (een verdenking van) hartritmestoornissen dragen vaak een ICD, pacemaker of looprecorder. Deze patiënten staan in contact met de afdeling Remote Care van het Catharina Hart- en Vaatcentrum. Dit gebeurt via een thuismonitor of een app op hun telefoon.

Eens per 24 uur maakt de thuismonitor of app automatisch contact met de ICD, pacemaker of looprecorder. Bij bijzonderheden in het hartritme of de werking van het de ICD, pacemaker of looprecorder worden de gegevens op een veilige manier doorgestuurd naar het ziekenhuis. Als er geen bijzonderheden zijn, gebeurt er niets.

Onze technici en remote care verpleegkundigen beoordelen de ingestuurde gegevens en bespreken deze, als het nodig is, met uw cardioloog. Thuismonitoring maakt het mogelijk om problemen eerder te signaleren. Toch betekent dit niet dat een ICD, pacemaker of looprecorder 24 uur per dag, 7 dagen per week wordt uitgelezen. Gegevens worden in principe één keer per dag verstuurd en alleen op werkdagen gecontroleerd. Het is daarom belangrijk dat u zelf ook altijd alert blijft op (spoedeisende) gezondheidsklachten. 

Door thuismonitoring kunnen we problemen bij patiënten niet alleen sneller signaleren, maar zijn de (half)jaarlijkse controles grotendeels op afstand uit te voeren, terwijl u comfortabel thuis bent. U hoeft dus minder vaak naar het ziekenhuis te komen voor controle, terwijl wij toch de gewenste zorg kunnen geven. Dit geldt alleen voor de controles op de Pacemaker- en ICD-Poli. Ook komt u nog op controle bij de cardioloog. De cardioloog bepaalt hoe vaak dit nodig is voor uw specifieke situatie. 

Op dit moment gebruiken ruim 2.200 patiënten thuismonitoring. Als Hart- en Vaatcentrum geloven wij sterk in de voordelen van deze technologie:

  • Het sneller signaleren en behandelen van mogelijke problemen bij patiënten.
  • Het controleren van patiënten op afstand, waardoor zij minder vaak naar het ziekenhuis hoeven komen.

Daarom gaan we vanaf nu geleidelijk thuismonitoring aanbieden aan al onze ICD- en pacemakerpatiënten (als het apparaat dit ondersteunt).

Veelgestelde vragen

  • Een thuismonitor is een kastje dat gegevens op een veilige manier van uw ICD, pacemaker of looprecorder naar het Catharina Hart -en Vaatcentrum stuurt. Een thuismonitoringsapp heeft dezelfde functie, maar maakt gebruik van uw telefoon om gegevens te verzenden in plaats van een apart kastje. In ons ziekenhuis werken we met 4 verschillende leveranciers voor ICD’s, pacemakers en looprecorders. Elke leverancier heeft een eigen thuismonitor en/of app voor de telefoon. Voor het installeren en het gebruik van deze thuismonitor of app krijgt u na implantatie van uw ICD, pacemaker of looprecorder een instructiebrief mee naar huis.

  • Bij spoedeisende gezondheidsklachten: bel 112.

    Zijn uw gezondheidsklachten niet spoedeisend? Neem dan op werkdagen tussen 09.00 en 15.30 uur telefonisch contact op met de Poli Cardiologie van het Catharina Hart- en Vaatcentrum via telefoonnummer 040 – 239 70 00. Zij kunnen u als het nodig is doorverbinden met de afdeling Remote Care.

    De afdeling Remote Care kan u tijdens het telefonisch contact vragen om een handmatige zending te doen. Bij de vraag ‘Ik heb een ICD of pacemaker, hoe doe ik een handmatige zending?’ vindt u een korte uitleg hoe u dit kunt doen. Doe alstublieft alleen een handmatige zending als iemand van het Catharina Hart- en Vaatcentrum u hier specifiek om vraagt.

    Heeft u een looprecorder en heeft u klachten waarvoor u de looprecorder kreeg? Gebruik dan de patient activator. Het hartritme van de 10 voorgaande minuten wordt dan opgeslagen. Op het moment dat u ’s nachts naast de thuismonitor slaapt, worden deze gegevens naar het ziekenhuis gestuurd.

    Heeft u gegevens ingestuurd en hoort u niets terug van het ziekenhuis? Alleen in acute gevallen nemen wij direct contact met u op. Geen nieuws is dus goed nieuws. We nemen altijd contact op met uw cardioloog en deze bepaalt de vervolgstappen.

  • Voelt u zich niet goed en heeft u direct hulp nodig: bel 112.

    In alle overige gevallen kunt u op werkdagen tussen 09.00 en 15.30 contact opnemen met de afdeling Remote Care via telefoonnummer: 040 – 239 70 94.

    Heeft u geen spoedeisende klachten, maar wel behoefte aan advies buiten kantoortijden na een ICD shock? Dan kunt u contact opnemen met de dienstdoende arts-assistent van de cardioloog. Deze kunt u bellen via het algemene nummer: 040 – 239 91 11.

    Let op! Na een shock mag u geen auto rijden. Na een terechte schok van uw ICD mag u 2 maanden geen motorvoertuig besturen. Na een onterechte shock mag u geen motorvoertuig besturen totdat de kans op herhaling is geminimaliseerd door aanpassing van de instellingen van de ICD of aanpassing van de medicatie. Uw cardioloog moet u in dit geval toestemming geven.

  • Als u een piep hoort of een trilling voelt ter hoogte van uw ICD, neem dan op werkdagen tussen 09.00 en 15.30 uur telefonisch contact op met de afdeling Remote Care via telefoonnummer 040 – 239 70 94.

  • Doe alstublieft alleen een handmatige zending als iemand van het Catharina Hart- en Vaatcentrum u hier specifiek om vraagt.

    Check het merk van uw ICD, pacemaker of thuismonitor

    Op uw PM/ICD pasje ziet u welk merk ICD of pacemaker u heeft. Op uw thuismonitor kunt u zien welk type thuismonitor u heeft.

    Zorg dat uw ICD of pacemaker zich binnen 1,5 meter van uw thuismonitor of telefoon (in geval van het gebruik van een app) bevindt, terwijl u een handmatige zending doet.

    Medtronic ICD of Pacemaker

    • Bij gebruik van een MyCareLink Monitor thuismonitor:
      • Druk 1 x op de grijze knop. Het apparaat start nu op. Ziet u ‘2G’ of ‘4G’ staan? Druk dan nog een keer op de grijze knop en volg stap voor stap de instructies op het apparaat.
    • Bij gebruik van een MyCareLink Relay thuismonitor:
      • Druk 2 seconden op de grijze knop tot u een piep hoort.
    • Bij gebruik van de MyCareLink Heart App op uw telefoon:
      • Druk in de app op ‘Berichten’ en druk vervolgens op ‘Verzending uitvoeren’.

    Abbott/St. Jude medical ICD of pacemaker

    • Bij gebruik van de Merlin@Home thuismonitor:
      • Druk 1 x kort op de witte knop. Wacht tot u een pieptoon hoort. Druk dan nog een keer kort op de witte knop. Als de zending gelukt is, gaan de sterretjes weer branden.
    • Bij gebruik van de myMerlinpulse app op uw telefoon of op de MTX thuismonitor:
      • Druk in de app op de knop ‘Gegevens verzenden’ (‘Send Transmission’).

    Boston Scientific ICD of pacemaker

    • Bij gebruik van de Lattitude thuismonitor:
      • Ga voor de thuismonitor zitten en druk op de knop met het hartje.

    Biotronik ICD of pacemaker

    • Bij gebruik van de Cardiomessenger thuismonitor:
      • Bij dit type thuismonitor kunt u geen handmatige zending doen. Op het moment dat u klachten heeft, vragen wij u om de thuismonitor bij u te dragen. In de meeste gevallen kunnen wij dan de gegevens binnen halen.

    Als het niet lukt om een handmatige zending te doen

    Lukt het niet om een handmatige zending te doen, terwijl u gezondheidsproblemen heeft? Dan kunt u op werkdagen tussen 09.00 en 15.30 contact opnemen met de afdeling Remote Care via telefoonnummer 040 – 239 70 94.

    Bij overige technische problemen met uw thuismonitor of thuismonitoringapp, kunt u contact opnemen met de helpdesk van de leverancier van uw thuismonitor:

  • In de meeste gevallen doet de thuismonitor een update. In dat geval stoppen de lichtjes vanzelf weer met knipperen en hoeft u geen actie te ondernemen.

    Mocht dit niet het geval zijn of heeft u andere problemen met uw thuismonitor? Dan kunt u contact opnemen met de helpdesk van de leverancier van uw thuismonitor:

  • Wij controleren een paar dagen na de implantatie van uw ICD of pacemaker of wij uw zendingen binnenkrijgen. Als dit niet gelukt is, nemen wij contact met u op. Geen nieuws is dus goed nieuws.

    Ook als er in een later stadium meerdere dagen achtereen geen contact gemaakt kan worden met uw thuismonitor, krijgen wij hier een melding van. Wij zullen dan altijd contact met u opnemen om de oorzaak hiervan te achterhalen.

    Heeft u vragen over de installatie van uw thuismonitor of problemen met de werking hiervan? Dan kunt u contact opnemen met de helpdesk van de leverancier van uw thuismonitor:

  • U hoeft bij een automatische thuiscontrole niets te doen, behalve als er iets anders met u is afgesproken. We stellen de thuismonitor zo in dat wij automatisch gegevens ontvangen op de afgesproken datum. Dit gebeurt ’s nachts als u naast de thuismonitor slaapt. Bent u een nacht niet thuis bij de thuismonitor? Dan schuiven wij de controle een dag op.

    Enkele patiënten, zoals die met een S-ICD/Emblem van Boston Scientific, moeten op de dag van de automatische thuiscontrole altijd zelf handmatig gegevens sturen. Van deze apparaten ontvangen wij niet automatisch de gegevens. Heeft u zo’n apparaat, dan bent u hiervan op de hoogte.

    Na een automatische thuiscontrole krijgt u altijd bericht van de bevindingen, ook als er geen bijzonderheden waren.

  • Wij doen 2 soorten controles van uw ICD en pacemaker:

    1. Nachtelijke controles
      Elke nacht kan uw thuismonitor automatisch gegevens zenden. Als er bijzonderheden zijn, krijgen wij daarvan een melding. Deze meldingen bekijken wij. Is er niets aan de hand, dan hoort u niets. Geen nieuws is dus goed nieuws. Is er wel iets aan de hand, dan neemt de afdeling Remote Care of uw cardioloog contact met u op.
    2. Periodieke controles
      Dit is een uitgebreide controle van uw ICD of pacemaker. Deze plannen wij 1 of meer keer per jaar in, afhankelijk van uw situatie. U hoeft hiervoor in principe niets te doen, tenzij wij dit met u afspreken. Als we tijdens een periodieke controle bijzonderheden vinden, nemen wij contact met u op. Geen nieuws is dus goed nieuws. Ook delen we de uitslag altijd met uw cardioloog.
  • Als u de patient activator heeft gebruikt, maar u door de ernst van de klachten niet kunt wachten met het verzenden van de gegevens tot de eerstvolgende werkdag, kunt u direct hierna de thuismonitor gebruiken. De gegevens komen dan direct bij het ziekenhuis binnen. U moet in dit geval ook telefonisch contact opnemen met de afdeling Remote Care via telefoonnummer 040 – 239 70 94. Alleen dan kunnen wij goed reageren.

  • De afdeling Remote Care bekijkt en beoordeelt uw zending zo snel mogelijk. Dit duurt op z’n hoogst 5 werkdagen. Alleen bij ernstige uitkomsten, nemen wij direct contact met u op. Geen nieuws is dus goed nieuws. We geven de uitkomsten altijd door aan uw cardioloog, ook als wij geen bijzonderheden zien in het hartritme, terwijl u wel klachten ondervindt. Uw cardioloog bepaalt dan de vervolgstappen en neemt contact met u op als het nodig is. Nemen uw klachten in ernst toe? Neem dan op werkdagen tussen 09.00 en 15.30 uur telefonisch contact op met de Poli Cardiologie van het Catharina Hart- en Vaatcentrum via telefoonnummer 040 – 239 70 00.

  • Wij adviseren u om de thuismonitor mee te nemen op vakantie naar binnen- en buitenland. Op het moment dat u deze niet meeneemt, bent u niet meer dagelijks in beeld bij ons. Mocht u op vakantie klachten krijgen, dan kunnen wij uw actuele gegevens niet inzien en daarom niets voor u betekenen.

    Overal waar uw mobiele telefoon bereik heeft, heeft de thuismonitor ook bereik. U hoeft alleen de stroomkabel aan te sluiten. Voor zover bij ons bekend, kunt u de thuismonitor ook probleemloos door de douane meenemen. Zorg wel dat u uw PM/ICD pasje altijd bij u heeft.

    Enkele patiënten krijgen de thuismonitor uit voorzorg (denk bijvoorbeeld aan ICD’s met mogelijke batterijproblemen). Als dit voor u geldt, is dit met u besproken door de device technicus of uw cardioloog. In dit geval is het van nog groter belang om de thuismonitor mee te nemen als u op vakantie gaat, zodat eventuele problemen met uw ICD of pacemaker snel bij ons onder de aandacht komen.

  • Patiënten met een looprecorder mogen een MRI-scan ondergaan. Bij patiënten met een ICD of een pacemaker hangt het af van welke ICD/pacemaker en leads u heeft. De arts die de MRI-scan aanvraagt, moet contact opnemen met het Catharina Hart- en Vaatcentrum voor de juiste informatie.

  • Uw zorgverzekeraar vergoedt de kosten van thuismonitoring als reguliere ziekenhuiszorg. U ziet deze kosten dus ook terug op uw declaratie onder de naam ‘telemonitoring’. Met thuismonitoring vervalt een aantal van uw controles op de polikliniek in het ziekenhuis. De kosten voor thuismonitoring vervangen dus voor een deel de kosten voor controles op de polikliniek, omdat u dankzij thuismonitoring minder vaak naar de polikliniek hoeft voor controle.

  • Thuismonitoring via de Luscci app richt zich op andere gegevens, dan de thuismonitoring van uw ICD of pacemaker. Bij thuismonitoring van uw ICD of pacemaker stuurt uw apparaat automatisch informatie over uw hartritme en de technische staat van uw ICD of pacemaker. De thuismonitoring via de Luscci app richt zich op gegevens die u zelf meet, zoals gewicht en bloeddruk. In de toekomst wil het Catharina Hart- en Vaatcentrum deze verschillende vormen van thuismonitoring dichterbij elkaar brengen. Op dit moment gebeurt dit nog door verschillende zorgteams. Zij kunnen wel de resultaten van elkaar bekijken.


© 2025 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden